"Good Governance" Zaman Nabi Daud dan Nabi Sulaiman.

Dalam Surah Al-Anbiyaa' ayat 79 yang saya baca tadi ada menyebut dengan maksudnya:

" maka Kami telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum..."

Menurut riwayat Ibnu Abbas ayat itu mengenai, bagaimana Nabi Sulaiman memberikan solution yang lebih baik berbanding ayah baginda Nabi Daud berkaitan masalah berkaitan   pertelingkahan antara Pemilik Kambing dan Pemilik Tanaman.

Allah S.W.T mengiktiraf tentang konsep "Good Governance" yang diamalkan dalam pemerintahan Kerajaan Nabi Daud dan konsep penambahbaikan dalam membuat keputusan dalam isu yang berkaitan masalah negara. Ada "comparison judgement" berkaitan dengan dua keputusan hebat Si Raja dan anaknya.

Dua-dua mempunyai pendapat yang betul tetapi Si Ayah (Nabi Daud) atau pemimpin yang senior sedia mendengar dan memperakui pendapat orang lebih muda yang lebih tepat dan strategis. Tiada isu egoisme di sini. Yang ada hanyalah hujah atau "reasoning method"  yang lebih kuat dan rasional diterima. Tidak timbul isu siapa dahulu makan garam atau kemudian di sini.

Mengkaji kisah empayar Nabi Daud dan Nabi Sulaiman bersandarkan Al-Quran sangat mengujakan dan mengasyikkan. Nanti nak hurai pula isu berkaitan teknologi , sains yang lebih hebat di zaman dahulu kala beribu tahun di belakang kita terutama di Zaman Nabi Sulaiman. Kita berbangga dengan teknologi moden kita sedangkan teknologi zaman dahulu lebih hebat dan kita sampai sekarang tidak mampu merungkainya.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger