Bertemu Profesor Dari Thailand Environment Institute (TEI).

Dalam Forum Antarabangsa seperti Kyoto - ASEAN Forum 2016 ini yang paling menarik apabila berpeluang duduk semeja dan makan sekali dengan para speakers antarabangsa, membuat jaringan, dan paling penting bertukar-tukar pandangan dan mencadangkan kerjasama di masa hadapan.

Bersama Professor Dr. Sc. Yasumasa Kanada.

Yang berambut putih itu ialah Emeritus Professor Dr. Sc. Yasumasa Kanada dari Universiy of Tokyo. Beliau merupakan Advisor and Think Thank for Thailand Environment Institute (TEI).  Beliau antara pakar terbaik di peringkat dunia berkaitan kajian Artificial Intelligence dan Super Computer.

Beliau melahirkan rasa kagum terhadap anak muda Malaysia seperti kami yang berminat dengan isu-isu R&D dan menasihatkan kami untuk terus memajukan tahap pendidikan dan mengatakan kami berpotensi menjadi anak muda luar biasa di peringkat dunia.

Beliau menegaskan juga bahawa universiti harus memberikan kebebasan berfikir dan tidak menyuapkan maklumat dan membiarkan mahasiswa membuat kajian dan penyelidikan lebih kepada usaha sendiri tanpa terlalu rigid kepada exam oriented dan bergantung pada maklumat pensyarah yang mengajar sahaja.

Bersama Professor Thanawat Jarupongsakul, PHD.

Yang berkaca mata sebelah saya itu adalah Professor Thanawat Jarupongsakul, PHD yang merupakan President, Thailand Environment Institute (TEI) yang membentangkan kertas kerja bertajuk "Social Implementation for Advanced Science and Technologies in ASEAN".

Kajian kes beliau berkaitan Environment and Disaster Management seperti Tsunami, banjir, gempa bumi. Institut beliau memberikan penyelesaian yang bertahap dunia diiktiraf banyak negara-negara maju sendiri dan beliau masih terus membuat R&D dengan maklumat terkini setiap masa yang berpengkalan di Thailand.

Beliau juga memuji YB Khairy Jamaluddin kerana penguasaan English beliau yang bagus dan ucapan pembukaan beliau yang intelektual dan sangat positif terhadap penglibatan anak muda dan Negara Malaysia dalam  Kajian Sains dan keperluan R&D.

Kesimpulan.

Mereka ini tokoh-tokoh intelektual tahap dunia yang hidupnya diabadikan untuk kesejahteraan dunia dengan memberikan fokus kepada bidang kepakaran mereka yang berpuluh tahun diabadikan buat kebaikan manusia sejagat.

Bertuah dan beruntung mendapat jaringan hebat sebegini. Kami bertukar-tukar contact number dan saya berjanji akan ziarah mereka di Bangkok nanti

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger