Universiti, Mahasiswa dan Industri.

Harvard Business School telah menjadi perintis kepada 182 syarikat dan telah menjana lebih $USD 1.2 billion overall funding secara kolektif.

Mereka dihormati korporat dan syarikat antarabangsa kerana kerjasama mereka sebagai "Entrepreneurship Lab" sangat berjaya buat lepasan mahasiswa atau orang luar yang bekerjasama dengan Harvard University.

Ini yang membezakan universiti-universiti kita di Malaysia yang dilihat (persepsi peribadi saya) terlalu skema, berteoritikal dan seolah-olah terpisah dari dunia industri malahan tiada database jelas untuk monitor apa yang terjadi kepada lepasan graduate yang berkonvo ratus ribu sepanjang tahun.

Ratus ribu ini juga dilaporkan menjadi "penganggur terhormat" dan terus menerus saban tahun penganggur kehormat ini bertambah. Academicians dan pentadbir university kena kurangkan exam oriented yang bergantung pada hafalan semata-mata. Lebihkan kepada project paper yang berbentuk solution base dengan kerjasama korporat dan industry.

Mahasiswa juga perlu sedar diri. Jika anda belajar di Business School dan berimpian jadi entrepreneurs, ilmu dari lecturers anda yang kebanyakannya  bekas mahasiwa bijak dengan pointer hebat, ulat buku sewaktu  di university sewaktu ketika dulu semata-mata tidak mencukupi kerana mereka sendiri bukan pure businessman dan belum pernah teruji lagi jatuh bangun dalam dunia busines.

Anda juga perlu tambah ilmu-ilmu business dari luar university dengan usahawan-usahawan street-smarts dan juga dari industry players dan orang-orang korporat. Atau buat macam Harvard School terus integrated dengan business industry ketika di university lagi.

Di university develop diri anda sebagai seorang yang ada nilai communicator yang hebat, ada leadership skills, ada soft skills sebagai good speaker, good negotiator, good leader.Dan yang paling penting bagaimana tunjukkan kebolehan anda dalam team building dan suasana kerja yang memerlukan anda berinteraksi dengan orang lain.

#pesanprogramorientasi
#universiti
#mahasiswa

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger