My Business and Engagement All Around The World.

Last week sebaik sahaja menjejak kaki kembali ke 'Ibu Kota Perjuangan' Kuala Lumpur tempat kelahiran saya dan dibesarkan sejak lebih 34 tahun pelbagai movement, strategi dan peluang diatur melalui pelbagai siri mesyuarat kerja dalam dan luar negara (meeting oversea guna skype).

Benarlah kata orang-orang tua setiap kelahiran baharu (anak kedua saya baharu dilahirkan pada 23 Ogos 2016 yang lepas) membawa rezeki bersama kita asalkan kita ikhlas berjuang dengan niat tulus untuk keluarga kerana Allah Taala.

Jumaat yang lepas, seharian meeting dengan business network dari Turki, Pakistan, Italy dan Hong Kong dari pagi sampai pagi non stop (sebab time zone luar negara yang berbeza). Gerak kerja, industri yang saya ceburi dan strategi yang dimanfaatkan menggunakan method dari 'Blue Ocean Strategy' yang saya lakukan dan laksanakan ini agak jarang diceburi oleh rakyat Malaysia.

Jenis Perniagaan Yang Jarang Diceburi Rakyat Malaysia.

Secara umumnya business product base sangat berdaya saing dan usahawan kita menghasilkan pelbagai produk yang sangat berkualiti. Mereka yang terlibat dalam business development, start-up empowerment, Business Event Management Awareness,  manufacturing business line di Malaysia juga sangat pro-aktif dan progresif.

Namun saya ditunjukkan peluang lain yang tidak directly terlibat dalam business product base atau manufacturing line. Tetapi Allah swt memberi saya rezeki dan peluang dalam aspek lain dalam bidang perniagaan melalui aspek  pembinaan sedikit demi sedikit, tahap demi tahap yang dibina dengan penuh sabar, semakin membesar dan membukit ruang dan peluang  business engagement, business networking, business advisory, business insight melalui network dan international trading yang dibina bertahun-tahun lamanya dan 'Business Value' yang saya nilaikan ini sangat luar biasa lumayannya.

World Halal Development (WHAD), Italian Halal Certification Center.

Alhamdulillah, jaringan kuat saya dari Italy melalui kerjasama bersama World Halal Development (WHAD) yang dipimpin oleh 'Wanita Besi' hebat, AnnaMaria Aisha Tiozzo semakin kuat dan sangatlah aktif mempromosi Halal Certification, Ekspo Halal, Halal Produk dan Halal Tourism di Europe dan Italy. Inilah adalah tugas Fardhu Kifayah yang sangat mulia dan penuh barokah InsyaAllah.

AnnaMaria Aisha juga merupakan Vice President Confassociazioni sebuah Dewan Perniagaan (Keahlian Usahawan Konglomerat Italy) terbesar di Italy dan ahli korporat dari Organisasi Ferrari juga adalah ahli Confassociazioni.

Beliau juga antara Speaker Antarabangsa hebat yang selalu dijemput bercakap di Konvensyen Antarabangsa seperti World Islamic Economic Forum (WIEF), fasih 7 bahasa (Italy, Spanish, Turkish, Arab, Germany, English dan French) dan juga bekas Atlet Menembak Sukan Olimpik mewakili Italy!

ASEAN Entrepreneurship Foundation (AEF) dan ASEAN Youth Leaders' Association (AYLA).

Jaringan di Hong Kong, China dan seluruh negara-negara ASEAN melalui Asean Entrepreneurship Foundation (AEF) yang dipimpin oleh Usahawan Muda Hebat iaitu Andre Kwok dari Hong Kong dan ASEAN Youth Leaders' Association (AYLA) pimpinan Neil Soria dari Filipina telah mencapai kata putus sebulat suara untuk berhimpun pada February 2017 di Manila.

Ianya bersempena Filipina sebagai Tuan Rumah ASEAN dengan ASEAN ELITE FORUM 2017 - Manila Round yang mengumpulkan usahawan-usahawa muda seluruh ASEAN + 6 (China, Japan, Korea, Australia, India, New Zealand). Saya juga dilantik sebagai Mentor dan Ikon Usahawan untuk kedua-dua Organisasi AEF dan AYLA ini. Alhamdulillah.

Terima kasih wahai sahabatku Andre Kwok dan Neil Soria atas kepercayaan kalian berdua terhadap saya. Anda berdua akan jadi pemimpin masa depan World Class Level. Saya sangat yakin dengan pemerhatian dan kata-kata saya ini!

Nanyang 50 dan ASEAN Elite Forum 2017.

Seterusnya di Acara ASEAN Elite Forum 2017 - Manila Round juga akan dilancarkan Kelab Usahawan Elite 'NANYANG 50' yang sangat berprestij ini yang terdiri di kalangan usahawan muda yang sukses dan hadir di ASEAN ELITE FORUM 2017.

Di ASEAN ELITE FORUM 2017 juga saya salah seorang Ikon Usahawan Muda yang akan bercakap kepada Ahli Kelab Elit 'NANYANG 50' ini berkaitan peluang-peluang perniagaan ASEAN dan juga 'Keusahawanan Sosial' (supaya Usahawan Muda Hebat ini tidak lupa diri dan menyumbang kembali kepada masyarakat).

Dan sudah pastinya saya dengan begitu berbangga akan mempromosi Malaysia dan membawa nama Malaysia melalui kepakaran yang saya ada di mata dunia.

PakTurk Businessmen Association (PBTA).

Melalui jaringan Malaysian Turkish Chamber of Commerce and Industry (MTCCI) pula, bersama dengan PakTurk Businessmen Association (PTBA) akan diadakan lawatan bersejarah PTBA ke Malaysia untuk melihat peluang dan ruang kerjasama perniagaan antara market Pakistan - Malaysia -Turki - ASEAN.

Dan PTBA ini bukan calang-calang Dewan Perniagaan dari Pakistan  yang memiliki pelbagai cabang perniagaan dalam Modern High Tech Agriculture, Heavy Machines, Food and Beverages dan juga memiliki business Public Transportation lebih 200 buah bas canggih setaraf bas yang dimiliki Rapid KL di Pakistan. Dan mereka akan adakan lawatan rasmi di Malaysia hujung bulan September ini.

ASEAN Youthpreneur Community (AYPC) dan PT ASEAN Continent.

Tidak dilupakan dengan saudara dan sahabat paling dekat Malaysia iaitu Indonesia, dengan market yang begitu 'seksi' lebih 250 juta penduduk sudah tiba masanya usahawan Malaysia benar-benar serius berkolaborasi dan betul-betul berusaha memasuki pasaran Indonesia. 'Kuasa beli' mereka sangat hebat bayangkan di Ibukota Jakarta sahaja populasi seramai 30 juta manusia.

Maklumat tidak rasmi yang saya dapat pula dikatakan golongan atasan elite yang terdiri dari golongan kaya dan jutawan USD di Indonesia adalah dalam anggaran kasar 10% dari populasi rakyat Indonesia seramai 250 juta! Bermakna orang kaya dan atasan di kalangan rakyat Indonesia seramai 25 Juta menghampiri jumlah keseluruhan rakyat Malaysia!

Melalui organisasi di bawah pimpinan saya sendiri ASEAN Youthpreneur Community dan PT ASEAN Continent yang mempunyai HQ di Jakarta dipimpin oleh partner business saya saudara Zairul Annuar (juga merupakan Secretary General AYPC) telah menggerakkan dan membuka jaringan niaga yang sangat kukuh dan besar di Indonesia sehinggakan beliau sendiri telah menetap dan berumah tangga di Jakarta (beliau adalah rakyat Malaysia).

Dan yang menariknya bersama dengan Tuan Zairul Annuar juga kami sama-sama membangunkan Syarikat Denex Sdn Bhd yang berpengkalan di Malaysia yang memberi fokus kepada business logistik, pengangkutan kargo buat usahawan untuk tujuan import, export international trading ke seluruh dunia.

Kesimpulan dan Rasa syukur.

Segala Puji bagi Allah swt memberikan rezeki, peluang dan kekuatan untuk memperjuangkan semua ini dan saya yakin dengan Izin Allah semua usaha ini InsyaAllah berjaya.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Mohon doa sahabat-sahabat agar usaha dan perjuangan ini dirahmati dan diberkati Allah swt. Aamiin Ya Allah.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger