ISU PENGANGGURAN & SOLUSI RINGKAS.

Kajian Masalah.

1. Demand (Industri dan Pekerjaan) dan Supply (Universiti dan Siswa)  sangat tidak seimbang. Ini juga adalah permasalahan di negara-negara ASEAN.

2. Apakah mekanisme monitoring siswa ratus ribu yg graduated saban tahun ini dijamin dapat kerja?

3. Kerajaan ada tak 'Monitoring System' pengeluaran mahasiswa dan peluang kerja itu seimbang atau tidak?

4. Ada atau tidak ada 'monitoring system' itu tidak penting tapi apakah ada usaha kerajaan atau pihak universiti sendiri monitor nasib mahasiswa ratus ribu menganggur ini dengan kehendak pasaran kerja?

5. Diskusi dengan Prof. Datuk Dr Ahmad Mujahid Ahmad Zaidi yang saya faham beliau bersetuju universiti akan lahirkan ramai mahasiswa saban tahun dan tugas universiti adalah melahirkan lebih ramai mahasiswa.

6. Soal kerja atau tak dapat kerja itu bukanlah masalah universiti . Universiti perlu lahirkan ramai graduan utk kelangsungan hidup universiti, namun pengangguran terus bertambah sepanjang tahun.

Solusi Ringkas (ini perspektif saya yang belum teruji sepenuhnya).

1. Jangan berharap pada sesiapa hatta kerajaan sekalipun. Mahasiswa perlu mandiri dan sedar diri. Dari awal masuk universiti perlu sedar di luar universiti ramai insan menganggur dan anda juga ada potensi menganggur.

2. Selepas SEDAR DIRI, di samping belajar rajin-rajin, jimat cermat dengan duit pinjaman pelajaran. Kalau boleh jangan berhutang belajar.

3. Ceburi bidang perniagaan seawal mungkin di universiti tapi kena pandai bahagi masa. Hadiri kursus-kursus  perniagaan yang dianjurkan di dalam atau luar universiti tapi elakkan pergi kursus yang mahal nak mampus yurannya sebab lebih baik duit tu buat modal perniagaan.

4.Kurangkan politik partisan tapi mahirkan dengan geo-politik dan geo-ekonomi antarabangsa. Supaya anda tidak sempit pemikiran dengan masalah politik partisan yang tidak sudah-sudah sejak zaman merdeka antara pemimpin-pemimpin politik yang ada kepentingan peribadi.

4. Mahirkan kemahiran KOMUNIKASI dengan ilmu komunikasi ini satu dunia anda pergi anda boleh hidup dan berasilimisasi dengan masyarakat sedunia.

5. Cuti semester ambil peluang travel ke luar negara buat network antarabangsa sebanyak mungkin dan sesungguhnya Malaysia ini kecil sahaja tapi dunia di luar Malaysia janjikan peluang pekerjaan yang sangat besar.

6. Business Mindsetting kena develop dari awal seawal tahun pertama. Jika anda ada Entrepreneurship Mindset, isu pengangguran bukan isu anda malahan anda pula akan bagi jobs kepada orang lain.

7. Kenali NGO yang betul seperti Jaringan Anak Muda, MyNEF, WENA, Yayasan Inovasi Malaysia, Yayasan Media Hebat yang punyai banyak jaringan keusahawanan tempatan dan antarabangsa yang boleh buka minda anda setakat 3K, Kolej, Kediaman, Kantin kepada dunia yang lebih luas.

P.S:- Saya banyak lagi solusi-solusi lain dan jika ada kesempatan , silalah datang bertemu dengan saya, InsyaAllah minda anda akan terbuka luas dan bersemangat lain macam untuk menakluk dunia dan memasang impian besar.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger