Kerjaya sebagai pemungut sampah.

Dulu saya pernah ada pengalaman buat kerja-kerja pembersihan sebagai staff PA (Public Area) di Hotel Hilton ketika cuti sem cari duit lebih untuk tampung perbelanjaan kerja-kerja sukarelawan sebab ayah saya tak sokong sangat buat kerja sukarelawan. Sebagai petugas kebersihan, saya perlu mengutip sampah dalam tong sampah setiap tingkat setiap pagi dan petang dari tingkat 1 sehingga tingkat 20 bangunan Hotel.

Nasihat saya kpd diri saya dan kawan-kawan.  Janganlah pandang rendah kepada mereka yang buat kerja-kerja pembersihan ni. 3 tahap layanan kepada mereka yang boleh kita pilih terhadap mereka yang buat kerja pembersihan ni:-

1)Kita bantu direct dengan amal kebajikan seperti bagi duit atau top up kpd mereka.
2)Kita bagi salam dan doakan mereka.
3)Mudahkan mereka dengan tidak buang sampah merata-rata dan mudahkan kerja mereka dengan letak sampah di depan rumah dalam keadaan yang betul(sampah diikat dan diletak kemas dlm tong sampah).

Berapa ramai yang sedar kerja pemungut sampah ini sangatlah mulia. Tindakan tutup hidup, muka mencemik di depan mereka ketika mereka menjalankan tugas adalah sangat tidak sopan. Di peringkat pihak berkuasa pula pastikan kebajikan mereka seperti insurans kesihatan mereka terjamin dan gaji mereka juga mencukupi dan dibalas sebaik mungkin.

-Effendy Al-Ampangi-

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger