Beza Branding International dan Branding Local.

1. Study case yang saya ambil adalah melalui pasar raya milik orang tempatan dan pasar raya milik pelabur antarabangsa. Jika pasar raya antarabangsa, luas, design nampak moden, tag harga juga ditaip dan pilihan warna nampak eksklusif.

2. Tapi bila pergi pasaraya milik local masih ditulis tangan tag harga, susunan barangan berterabur dan decoration dalaman nampak sempit dan sarat.

3. Pakaian para pekerja juga nampak low class sedangkan pasaraya international para pekerja diberi pakaian dengam design yang nampak berkualiti dan stylo.

4. Usahawan perlu jaga aspek 'Branding' dan 'design' kerana dalam dunia keusahawanan di samping jaga kualiti produk dan service, pepatah " dont judge the book by its cover" adalah tidak terpakai.

5. "First impression" melalui 'branding' dan 'designing' inilah yang menjadi penarik mata dan penambah nilai kepada produk dan service anda.

Effendy Zulkifly
Usahawan Sosial dan Inovasi ASEAN.

#branding
#designing
#trending
#local
#international

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger