Bersama Dr. Haruo Takeda, Corporate Chief Engineer, Research & Development Group, Hitachi, LTD.

Beliau adalah speaker yang paling saya nantikan sepanjang Kyoto-ASEAN Forum berlangsung. Beliau memberikan Keynote Speech yang ketiga bertajuk 'Academia-Industry Collaboration of a Japanese Company in ASEAN Countries'.

Saya sangat tertarik dengan presentation beliau bagaimana Hitachi Ltd sebuah company tahap dunia yang sangat mementingkan R&D sebagai keutamaan budget syarikat. Dan mereka punyai Centre Lab atau Social Innovation Lab yang sangat istimewa dibarisi pakar-pakar terhebat dunia di Kyoto University.

Dan yang paling menarik juga mereka terlibat secara langsung dalam sumbangan projek Social Movement Contribution kepada masyarakat kampus dan luar kampus. Antaranya seperti 'Hitachi Young Leaders Initiative' , 'Volunteer Activities' dan 'Disaster Relief'.

Konsep Innovasi yang mereka bawa berdasarkan 3 aspek ini:-

1.Customer-Driven Innovation.
2.Technology-Driven Innovation.
3.Vision-Driven Innovation.

Saya maklumkan kepada beliau yang saya sendiri juga banyak terlibat sebagai Speaker Antarabangsa peringkat ASEAN dengan tema Inovasi Sosial di universiti-universiti seluruh ASEAN seperti University of Indonesia, Universiti Malaya, universiti di Bangkok, NGO-NGO dan gerakan belia (sempat promosi diri hehe).

Beliau menjemput saya ke Jepun melawat Social Innovation Lab mereka dan mungkin peluang-peluang kerjasama di masa hadapan boleh dilaksanakan. Inilah yang menariknya berpeluang menghadiri Forum Antarabangsa sebegini.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger