USUL PERTAMA (ISU SOSIAL) : MULTAQA BELIA & ILMUWAN MUDA.

Saya sepatutnya hadir di "Multaqa Belia dan Ilmuwan Muda" anjuran Majlis Dakwah Negara ini yang telah saya masukkan dalam jadual saya sejak beberapa bulan yang lepas lagi. Sebenarnya saya telah sediakan beberapa usul untuk dibentangkan di Multaqa Belia ini.

Usul-usul saya ini telah saya pecahkan kepada beberapa aspek Sosial, Ekonomi dan Pendidikan. Saya telah kupaskan kepada permasalahan semasa dan disertakan sekali cadangan dan solusi untuk diambil tindakan di masa kini dan hadapan.

USUL BERKAITAN ISU SOSIAL (Mengatasi Fahaman Keganasan dan Terrorisme Melalui Modul Keamanan Peace Generation).

Gejala Ekstrimis, Gerakan Terrorism melalui Pengaruh Pengganas IS, DAESH begitu berleluasa. Pengaruh mereka digerakkan melalui pendekatan IDEOLOGI NARATIF dan kita harus hadapi juga dengan pendekatan Ideologi dan Nilai sebagai 'Vaksin Peneutral'.

Saya ingin mencadangkan Movement Dakwah yang lebih tersusun dan sistematik melalui Modul Dakwah Anti-Terrorism, Anti-Ekstrimis, Anti-Keganasan harus digerakkan sebagai anti virus kepada gerakan Ganas Terrorism yang sangat startegis, sistematik dan melibatkan golongan cerdik pandai juga sebagai contoh Nordin Mat Top yang merupakan Pensyarah Lulusan PHD dari UTM.

PEACE GENERATION MALAYSIA.

ORGANISASI PEACE GENERATION  MALAYSIA yang diketuai oleh Saudara Albark Yunus Bat sebagai Presiden bersama Ustaz Wan Wasif Dato Wan Mohammad sebagai Naib Presiden ada solusinya dengan membawa Modul Anti-Terrorism dan Anti-Keganasan dengan 'Modul 12 Nilai Peace Generation' yang sangat mantap dan boleh merungkaikan permasalahan ini secara sistematik.

Movement Dakwah Peace Generation Malaysia misalnya boleh merekrut Agen Keamanan (Peace Agent) dengan cara yang sangat sistematis, efektif terus ke akar umbi sebagaimana Para Terroris merekrut dan melahir kader-kader Terroris di kalangan belia dan remaja.

PENDEKATAN CERAMAH & SEMINAR BELUM MENCUKUPI.

Pendekatan ceramah dan bentang kertas kerja di simposium sahaja yang dilakukan sebelum ini tidak mencukupi kerana ianya masih dikupas dalam sifat kerangka akademik, eksklusif dan belum benar-benar mengakar ke sasaran yang setepatnya

CADANGAN SOLUSI.

Saya mencadangkan setiap Ilmuwan Muda harus dilengkapkan dengan 'Perisai Keamanan' berbentuk Modul 12 Nilai Keamanan dari Peace Generation dan seterusnya diperkembangkan di seluruh negara termasuk di Brunei dan Singapura yang menggunakan komunikasi Bahasa Melayu yang sama seperti di Malaysia.

P.S:- Dimohon Ustaz Wasif Wan Dato Wan Mohammad perkembangkan USUL ini di Multaqa Belia yang sedang berlangsung sekarang ini.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger