Tips menjaga anak.

Tips 1 Menjaga Anak:-

Sebenarnya hasil kajian saya berpuluh tahun memerhatikan karenah kanak-kanak sehingga saya menjadi bapak orang sekarang ini. Isu anak "nakal" dan "buas" sebenarnya satu hal penting yang harus diambil kira. Kebiasaannya(saya tak kata semua), anak yang buas dan nakal selalunya disebabkan oleh sikap parent yang selalu menggunakan suara yang lantang, tinggi,tengking kpd anak untuk behave. Anak yang mempunyai parent yang mempunyai suara perlahan dan sabar lebih lemah lembut dalam tindakan mereka dan anak-anak jarang menjadi nakal. Tidak boleh salahkan parent yang menengking anak-anak sepenuhnya kerana ianya berpunca dari FITNESS yang sangat lemah dan selalu letih. Untuk mengalihkan perhatian anak-anak yang nakal dan aktif memerlukan stamina yang mantap kerana parent harus bergerak selalu,berjalan,berlari untuk mengalihkan perhatian anak-anak. Banyak parent guna cara mudah dengan menengking dan menjerit dari jauh apabila anak-anak bertindak memegang pasu, naik tangga misalnya, padahal ianya hanya penyelesaian sementara kerana secara psikologinya anak-anak akan jadi buas dan nakal jika selalu diherdik, ditengking dan dijerit.

Tips 2 Menjaga Anak:-

Alhamdulillah. Setakat ini anak saya (sample ujikaji) sendiri belum boleh dikategorikan sebagai "nakal" dan "buas". Akan datang belum tahu. Anak saya sudah berusia 1 tahun 5 bulan. Sudah boleh berlari,panjat tangga, kadang-kadang meragam, menjerit,menangis. Tapi saya TAK PERNAH menjerit,menengking anak saya apabila tindakan dia agak membahayakan diri seperti panjat tangga, pegang pasu. Saya pastikan stamina saya stabil dengan pastikan perut saya tidak buncit sebab apabila anak saya membahayakan dirinya dan pasu orang lain saya terus berlari dukung dia bawa ke tempat selamat. Dan ianya akan jadi berulang-ulang sehinggakan badan berpeluh. Yang menjadi masalah ialah apabila berhadapan kanak-kanak "buas", "nakal" lain yang cuba cubit, ketuk dan cederakan anak saya dan rampas barang mainan anak saya. Boleh pulak parent mereka biarkan anak mereka buat gitu sebab mereka tiada STAMINA untuk alihkan anak-anak mereka. Masalah saya bukan kepada anak-anak yang "buas" dan "nakal" tetapi kepada mak bapak yang tak reti bahasa dan tiada stamina untuk kawal anak mereka. Saya terpaksa "HIPOKRIT" tak marah anak-anak mereka sebab saya telah bersumpah memang tak akan menjerit kpd kanak-kanak di seluruh dunia. Maka tips 2 ini tiada jawapan dari saya. Saya perlu jawapan dari anda pula akan masalah saya ini...hehe..

Tips 3, menjaga anak-anak.

Kanak-kanak adalah ibarat kain putih, ahli syurga. Status kanak-kanak adalah tidak berdosa suci sesucinya. Namun, disebabkan selalu ditengking, diherdik, dimarahi, malahan dipukul dan kurang kasih sayang, kanak-kanak akan memberontak menjadi sangat buas dan nakal. Mencari pasal dengan orang lain, mencederakan budak-budak yang lain. Apabila berhadapan kanak-kanak sebegini tiada apa yang boleh dilakukan kerana perilakunya disebabkan mak bapak. Kita hanya boleh pastikan anak-anak kita selamat dengan mengawal setiap masa dan detik. Jika ada di rumah kita pastikan barang berharga disorokkan. Jika ada juga barang rosak atau pecah kena berani minta ganti rugi tapi biasanya kita akan "hipokrit" mengatakan tidak kisah sambil tersenyum. Ibu bapa yang punyai anak masalah ini harus standby duit ganti dan kawal betul-betul anak anda. Cara saya pula, bila line clear saya akan gunakan "kekerasan dan ketegasan" yang berstrategi. Saya akan tunjuk watak ganas, dengan mengacah-acah dengan rotan, penyapu dan cubit ditempat yang tiada kesan sehingga budak nakal itu takut dengan saya. Saya tiada cara lain sebab budak sebegini hanya dapat dikawal dengan watak keras dan garang sahaja sebab dari psikologi parent dia dah rosakkan minda budak ganas dan nakal itu sehingga tidak boleh guna cara lembut lagi.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger