Pengguna LRT, Orang Tua , Jutawan Dosa dan Moral Of The Story.

Saya boleh dikatakan hari-hari gunakan LRT ke office saya di area KLCC. Saya parking kereta di Stesen LRT dan gunakan LRT untuk elak kesesakan lalu lintas dan kos parking yang mahal.

InsyaAllah jika satu hari nanti saya dah jadi kaya sekaya Syed Mokhtar atau berkuasa sebagai ahli politik setaraf Perdana Menteri pun nanti. Saya akan tetap gunakan LRT untuk merasai jerit perih kepayahan rakyat dalam menggunakan pengangkutan awam.

Cabaran utama naik LRT ini adalah satu sahaja bagi saya. Kena berdiri berhimpit-himpit itu biasa. Yang masalahnya apabila ada orang tua di depan kita dan kita sedang duduk, kita offer tempat duduk orang tua itu tidak mahu duduk.

Ini biasanya berlaku kepada orang tua lelaki. Buatnya ada orang ambil gambar guna handphone virallah nanti muka kita di sosial media.

Moral of the story:-

1) Naiklah LRT untuk jimatkan kos,kurangkan pencemaran alam sekitar dan kurangkan traffic jam. Berjalan kaki dari stesen ke stesen juga menyihatkan badan anda. Menjaga kesihatan diri juga adalah Sunnah Nabi.

2) Pak Menteri ada masa sekali sekala naiklah LRT supaya sama-sama merasai pengalaman direct bersama rakyat dan memantau prestasi semasa pengangkutan awam di Malaysia ini.

3)Pengguna LRT haruslah menghormati orang tua, anak-anak dan perempuan mengandung. Utamakan mereka untuk duduk dalam pengangkutan awam.

4) Pengguna media sosial harus berhati-hati memviralkan sebarang gambar, berita atau perkataan negatif. Siasat dulu dari pelbagai sumber. Bagi orang Islam kesannya berantai. Jika ianya fitnah sehingga sejuta orang percaya ada juga akan jadi "Jutawan Dosa". Dahlah Jutawan Duit pun tak mampu lagi mahu jadi Jutawan Dosa.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger