Keusahawanan Rakyat Malaysia, Bangladesh, Singapura dan Generasi Penganggur Terhormat.

Dalam dunia keusahawanan di Malaysia tidak seharusnya orang Islam khasnya Melayu ketinggalan. Jika orang Bangladesh dan Pakistan yang datang beribu batu ke Malaysia boleh sukses apatah lagi kita rakyat asal Malaysia yang dah lama jadi warganegara ini.

Cuba sahabat-sahabat tengok di Low Yatt. Sahabat-sahabat kita orang Bangladesh dan Pakistan sudah boleh bersaing secara sihat dengan sahabat-sahabat berbangsa Cina dalam perniagaan di bidang IT Digital. Malahan mereka sekurang-kurangnya boleh mahir 3 Bahasa iaitu Bangladesh, Melayu dan Inggeris dan sikit-sikit bercakap bahasa mandarin dan kantonis.

Malahan market place niaga juga sangat besar. Dengan adanya AEC market place ASEAN lebih 600 juta juga menjanjikan peluang yang sangat besar. Rakyat Malaysia harus belajar dari Singapore negara kecil yang tiada apa hasil bumi tapi separuh GDP ASEAN dari negara Singapore.

Apakah kelebihan mereka? Kelebihan mereka adalah dengan menguasai INTERNATIONAL TRADING. Kekuatan dan peranan pelabuhan mereka yang sistematis, pengurusan korporat level dunia dan yang paling penting adanya minda world class level entrepreneurship dalam jiwa mereka. Usahawan mereka apabila mempromosikan business kepada dunia, mereka mengaku mereka adalah dominan dalam mewakili ASEAN untuk International Trading.

Di Malaysia , segelintir usahawan jangan kata mahu ke peringkat global. Baharu di peringkat jiran niaga sebelah pun kita dah takut. Ada yang sampai gunakan mantera-mantera zaman kuno minta bantuan jin untuk majukan business. Hasilnya hilanglah berkat malahan dirosakkannya bisnes pesaing di sebelah kedai. Akhirnya bisnes sendiri juga jatuh kerana di kelilingi aura negatif.

Namun saya yakin masih ada ramai di kalangan usahawan yang  ikhlas dan jujur terutama di kalangan generasi muda yang percaya zaman bergantung pada kerja kerajaan dan makan gaji telah berlalu. Pengangguran di Malaysia melibatkan mahasiswa berjumlah ratusan ribu. Dahlah menganggur berhutang pula dengan PTPTN.

Maka sebab itulah saya yakin ratusan ribu generasi penganggur dan berhutang ini ramai yang sudah sedar. Selepas ini anak-anak keturunan mereka tidak akan menghadapi masalah dan nasib yang sama seperti mereka . Saya sendiri anak-anak saya akan diajar ilmu keusahawanan seawal sekolah tadika lagi nanti. Bidang keusahawanan ada SOLUSINYA InsyaAllah.

Effendy Zulkifly
-Trader Marhaen-

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger