Cara Mengurus Syarikat

Mengurus syarikat juga perlukan disiplin ,standard operation procedures (S.O.P) , key performance indicators (K.P.I), business plan (B.P) dan perlu faham organizational behaviour dengan teliti dan sebenar-benar faham dan jelas. Perniagaan kita perlu handle dengan serius dan tahap international sekalipun company kita kecil, baru bertapak. Kita kena bekerja kuat, berfikir besar dan bertindak bijak.

Masalah orang kita, apabila berniaga, lebih relax dari orang yang makan gaji. Semasa makan gaji kerja 8 jam sehari, bila berniaga kerja pula jadi 4 jam sehari dan lebihkan tidur. Kalau nak berniaga tak boleh tahan dengan tidur yang kurang, tak boleh tahan meeting lama sikit dengan orang, muka tak boleh senyum, bila jadi bos sombong, bila kaya kedekut sedekah, dengan staff tunjuk muka kerek@berlagak, belum cerita skandal lagi tu dengan secretary, semua ini adalah penyakit hati dan rohani dalam dunia korporat.

Berniagalah dengan etika tahap tertinggi dan berlandaskan iman dan takwa. Berniagalah dengan niat untuk tunaikan fardhu kifayah dan ikut sunnah nabi. InsyaAllah akan ada keberkatan, akan ada kejayaan di situ.

P.S:- Semua ini adalah pesan kepada diri sendiri yang pernah makan gaji selama 10 tahun dalam pelbagai syarikat antarabangsa, syarikat bangsa bukan melayu, legal firm, bank, hotel, restoran makanan segera, kerja angkat sampah dan jadi salesman jalanan. Semua kerja dah rasa, kini tiba masanya uruskan syarikat dan perniagaan sendiri.

-Effendy Al-Ampangi-

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger