Gerak Kerja Business 2016!

Untuk Tahun 2016 capaian niaga Group of Companies melalui networking Malaysian Turkish Chamber of Commerce and Industry (MTCCI) dan organisasi ASEAN Youthpreneur Community(AYPC),  melibatkan beberapa gerak kerja seperti berikut:-

1. Salah satu anak syarikat dalam konsortium  iaitu Denarmeq Group of Companies menjadi Wakil Tunggal untuk Media Al-Jazeera di Malaysia dan Indonesia. Al Jazeera mahukan banyak produk-produk keluaran tempatan untuk distribution pasaran Timur Tengah. Kumpulan Niaga kami juga ada contact yang rapat dengan seluruh Chamber of Commerce di Timur Tengah dan Turkey.

2. Market Timur Tengah berjumlah 500 juta populasi. Ini juga jalan yang kita buka untuk usahawan Malaysia dengan membuat 'Market Research' dan 'Market Analysis' yang bersesuaian dengn kapasiti usahawan-usahawan terlibat seterusnya  mengadakan kerjasama dan memasarkan produk mereka di sana.

3. Kami juga telah kenalpasti sektor-sektor yang ada di kalangan usahawan-usahawan di Malaysia dan juga beberapa agensi kerajaan yang mempunyai ekosistem usahawan yang mereka bangunkan yang sesuai dipasarkan di seluruh dunia untuk pasaran antarabangsa.

4. Kami akan gunakan platform Business to Business (B2B) dan Business to Customers (B2C) yang menggunakan Advertisement Business Magazine untuk dihantar ke seluruh negara-negara ASEAN. Produk yang mereka ada kami bantu distribution di seluruh negara ASEAN setelah iklan-iklan bisnes tersebut tersebar luas.

5. Kami juga akan membantu beberapa agensi kerajaan yang berkaitan melakukan kerjasama dengan universiti-universiti di seluruh ASEAN bagi program Technology Transfer.

6. Selain itu, kami akan membantu usahawan-usahawan yang ada dalam ekosistem kami untuk aktiviti logistik dalam dan luar negara. Kami akan memberikan cadangan yang bersesuaian dengan kapasiti usahawan-usahawan ini terutamanya dalam aspek Trading Import dan Eksport.

7.Melalui Ramer Far East Sdn Bhd, kami membuat persaingan sengit dengan Spritzer dalam membekalkan Air Spring Water dengan jenama Hamidiye dari Turkey. Kami juga dalam proses untuk membangunkan perniagaan untuk menghasilkan mineral water keluaran tempatan di Malaysia. Kami juga membawa pelbagai jenama produk Food&Beverages dari Turkey ke Malaysia.

8. Team AYPC akan memulakan beberapa Trade Missions dengan tujuan business matching melalui BerkahTravel melalui syarikat Ummu Rizqi Resources.  Usahawan-usahawan dari Malaysia dibawa ke luar dari Malaysia bermula di Indonesia dan seluruh ASEAN untuk melihat potensi niaga di luar negara bersempena dengan menjemput TPPA yang mungkin akan ditandatangani tak lama lagi.

9. Melalui networking Malaysian Turkish Chamber of Commerce and Industry (MTCCI) dan organisasi World Halal Development yang berpengkalan di Italy, kami akan juga membuat trade mission di Turkey dan membawa products Malaysia ke pasaran Eropah melalui Turkey dan Italy.

10. AYPC juga penggerak utama program The ASEAN Colloquium 2016 anjuran Global Leadership Institute (GLI) yang berpengkalan di Filipina. Program ini akan dihadiri lebih 20 negara bermula 18-21 February 2016 di Bangkok.

Rujukan website :www.gliprograms.org

Yang berkhidmat untuk usahawan,

(Effendy Zulkifly)
-Deputy Secretary General, Malaysian Turkish Chamber of Commerce and Industry (MTCCI).
-Founder, ASEAN Youthpreneur Community (AYPC).

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger