Pengalaman berapa lama diperlukan sebelum jadi usahawan?

Sebenarnya ianya soalan yang begitu subjektif (setiap orang berbeza pengalamannya). Sahabat saya di kalangan bangsa Cina yang ada bisnes sendiri biasanya dari kecil sudah ditanam untuk buat bisnes sejak tadika atau sekolah rendah lagi. Minat itu dipupuk sejak kecil dan mereka secara sendirinya akan meneruskan bi

snes keluarga tanpa dipaksa bila sudah dewasa.

Di kalangan keluarga Melayu pula biasanya yang saya jumpa keluarga semuanya makan gaji. Ini cabaran besar. Sebabnya minat anda biasanya didorong kerana faktor luaran dari keluarga dan anda tiada langsung pengalaman. Yang anda nampak, buat bisnes boleh kaya, masa lapang, masa bebas.

Anda akan silap jika berfikir begitu. Bila anda ceburi bisnes pada permulaannya makin sibuk , makin tiada masa dan kadang kala makin tiada duit anda dibuatnya. 3 tahun pertama biasanya masa untuk bersusah payah dan jarang saya lihat untuk dapat jalan mudah melainkan keluarga anda memang sudah kaya raya dan ada pengaruh.

Cari ilmu sebelum berniaga!

Jika anda dari keluarga yang bukan minat bisnes. Carilah ilmu dulu bekerja sekurangnya setahun ke dua tahun dalam bidang perniagaan yang anda minati.  Saya sendiri dalam dunia pekerjaan kerajaan, korporat, sales, selama lebih 10 tahun sebelum memulakan perniagaan secara sepenuh masa.

Jika anda kosong, kosong, kosong (seperti kata Najwa Latif) belajar dulu dan bekerja dulu dalam industri yang anda minat. Ketika di universiti atau sekolah join Kelab-Kelab Usahawan. Tiada jalan mudah untuk jadi kaya dan berjaya dalam usahawan jika anda bermula dari kosong.

Jangan terpedaya dengan janji palsu mudahnya kaya dalam bisnes!

Elakkan bisnes yang menjanjikan untung mudah dengan melabur tidak jelas tujuannya atau mengikut orang yang salah memberi nasihat tentang perniagaan dengan mengatakan "Keluar duit banyak ini esok lusa untung berlipat ganda tanpa susah payah!"

Untuk menghasilkan IDEA kadang kala sangat mudah. untuk PERLAKSANAAN itu sangat payah!

P.S:- FAKTA. Berniaga adalah Sunnah Nabi yang tidak diamalkan majoriti Umat Islam di Malaysia!

#usahawan #kerjakuat #bisnes #business #berniaga #idea #semangat #cekal #berani

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger