'Circle of Knowledge' setiap Malam Jumaat.

Malam ini malam Jumaat seperti biasa adalah "Circle Knowledge" kami yang jadi kewajipan untuk kami berkumpul dan berdiskusi isu-isu pendidikan, agama dan santai-santai.

Usai Solat Berjemaah Maghrib kami buka puasa sunat Khamis sama-sama di Kedai Arab Syria di Jalan Tun Razak.

Kami meraikan sahabat baharu dari Turkey yang baharu menamatkan PHD beliau di sebuah  Universiti di Jakarta dalam pengkhususan Managament Education.

Beliau bernama Dr Suheyl dan baru beberapa bulan mengajar di Times International School yang ada lebih kurang pelajar dari umur 5 tahun hingga 17 tahun.

Apa yang saya nak share di sini ada 3 perkara sahaja.

1) Untuk menjadi orang baik adalah satu pilihan. Saya memilih bersahabat baik dengan niat kerana Allah kerana sahabat-sahabat baik ini walaupun masing-masing ada Master dan PHD sangatlah merendah diri.

Yang baju batik itu ada Master In Leadership, yang pakai cermin mata dengan MBA dan usahawan sukses dan Dr Suheyl dari Turkey ada PHD. InsyaAllah diri ini yang tak baik akan beransur-ansur terpengaruh juga untuk jadi insan baik. Aaminn Ya Allah.

2) Setiap hari waktu bekerja dan di rumah berfikir soal dunia dan ceritakan kesenangan atau masalah duniawi, sahabat-sahabat baik ini akan charge kita dengan cerita-cerita Kebesaran Allah, dakwah, pengalaman hidup, keilmuan dan ilmu-ilmu kekeluargaan yang sakinah dan berkah.

3)  Menambah pelbagai pengalaman hidup yang berharga dari orang lain sebagai inspirasi dan pedoman. Setiap melalui tahapan ujian kesusahan dan kesenangan yang berbeza. Kita dapat tambah pengalaman yang berbeza dan seterusnya diri akan jadi lebih matang dan lebih dewasa.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger