4 Kategori Perniagaan Yang Harus Diceburi!

Semalam dari pukul 10.30 malam sampai pukul 3 pagi, seorang profesor ni lulusan PHD dari Notingham University dah bersara kerajaan dan kini buat bisnes international trade dengan Maldives dan Philippines Company,  ketika sharing bisnes di office aku, beliau nasihatkan aku.

Dia kata, "Kalau saya masih muda macam awak Fendy, 4 jenis bisnes ni saya akan fokus untuk cari ilmu dan peluang dengan sungguh-sungguh".

1) Bisnes DUIT . (Finance investment, duit buat duit).
2) Bisnes Metals . (Gold, Diamond, Coal, Uranium etc).
3) Bisnes Oil and Gas. (Petroleum)
4) Bisnes Food Industries. (Restoran, supply makanan, bahan mentah masakan).

Aku terkedu dan terkesima. Terlalu besar sangat untuk aku ceburi buat masa ini apa yang prof tu cadangkan. Beliau juga buka peluang untuk company aku supply apa sahaja barang makanan yang unik, sedap yang boleh dibawa ke Maldives. Dia suruh aku buat proposal presentation kat dia.

Dia juga akan recommends aku untuk supply baju korporat dan uniform staffs untuk dua Syarikat Airlines luar negara sekitar ASEAN. Supply baju atau pakaian dan segala jenis textiles adalah CORE business company aku. Bagai pucuk dicita ulam mendatang.

Semoga apa yang beliau usulkan tu akan jadi kenyataan kerana memandangkan beliau kelihatan begitu bersungguh-sungguh dan bersemangat sekali berkongsi pengalaman beliau dengan aku. Semoga segala yang dirancang menjadi kenyataan. Amin Ya Robb.

-Effendy Al-Ampangi-

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger