TEKNOLOGI ABCD YANG MENGUBAH DUNIA!

Oleh Effendy Zulkifly

Apa yang dimaksudkan oleh sahabat seperjuangan saya ini dalam dunia advanced tech dan Industry 4.0 adalah sangat tepat. 

(Rujukan tulisan Koh How Tze :-
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156503081928525&id=731048524)

Setelah siri awareness secara aktifnya dijalankan sebagai sumbangan kami dalam dunia 'social innovation' di pelbagai universiti dalam dan luar negara dengan membawa topik "The ABCDs that are changing the world" bermula tahun lepas, kami mendapati definisi ABCD itu lebih luas dari apa yang kami fikirkan.

Knowledge ABCD yang disampaikan adalah sebenarnya bersifat multidisciplinary dan integrated approach of applied Sciences of Advanced and Emerging Technologies.

A - ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Dunia AI sebenarnya telah lama dipraktikkan dalam Industri Aeronautics. Kapal terbang penumpang misalnya adalah contoh bersifat autonomous. Peranan besar pilot besar selalunya hanya ketika mahu take off dan landing the aeroplane sahaja.

AI sudah mula digunakan tanpa kita sedar secara lansung dalam bidang aplikasi dan perisian untuk terapi pertuturan, pembelajaran, perancangan dan penyelesaian isu yang pelbagai dan sudah menjadi keperluan dalam industri teknologi.

Dengan AI, mesin direka untuk bertindak seperti manusia berdasarkan maklumat (Data) yang mereka miliki.

B - BLOCKCHAIN

Blockchain merupakan Digital Open Ledger yang membuat transaksi 'Value'  secara decentralize (tanpa orang tengah) seperti mana Internet membuat transaksi 'Data'. Blockchain digelar Internet 2.0.

Blockchain juga merupakan teknologi Open Ledger berteraskan Open Source yang melibatkan nodes (rangkaian jaringan) secara consensus untuk validasi data transaction yang tidak bersifat tunggal atau monopoli tetapi adalah secara demokrasi.

Kaedah konsensus seperti proof-of-work (PoW) dan proof-of-stake (PoS) juga ada diterapkan dalam teknologi ini bagi membantu prinsip decentralization berjalan dengan lancar.

C -  CRYPTOCURRENCY

Cryptocurrency saya lihat lebih kepada konsep penambahbaikan dari system 'Cashless Banking' atau 'Cashless Society' yang sedia ada kepada konsep P2P (Peer to Peer) value transaction yang eliminate 'middle men' seperti traditional remittances atau banks yang selalu mengenakan caj mahal untuk transaksi Wang atau penukaran wang antarabangsa.

Malahan konsep token reward juga telah lama diadakan sebagai contoh bonus link reward misalnya.

Bezanya Cryptocurrency Technology berteraskan "Trust-Based" Economy ecosystem dan validation menggunakan Blockchain dari aspek concensus voting atau ayat mudahnya audit transaction value melalui open ledger yang dibina dari open source codes.

C - CONNECTIVITY

Koh How Tze meluaskan perkataan 'C' kepada 'Connectivity' yang merangkumi bukan sahaja Cryptocurrency tetapi juga Cryptographic, Cyber Security dan IOT. Ianya adalah sangat tepat sekali. Di Malaysia kamilah yang pertama mengembangkan idealisme ABCD ini secara holistic, integrated knowledge dan tidak compartmentalisation.

Sebelum ini knowledge Advanced Tech ini terpisah - pisah dan kami menggabungkan bidang - bidang ini secara harmoni dan syncronize. Ini adalah core dan strength kami dalam siri ceramah awareness technology kami ini di seluruh universiti dan badan korporat yang kami singgahi.

Malahan kami diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai experts yang boleh membentangkan topics yang sangat sukar ini menjadi sangat fresh dan mudah hadam di peringkat basic atau layman.

D - DATA.

Big Data, Data Analytics atau Problem Data adalah ibarat Petroleum di masa hadapan. Ianya adalah core atau teras kepada semua bidang ABC (AI, Blockchain, Connectivity dan Crypto).

Big Data dan Blockchain adalah the perfect marriage kerana melalui Blockchain Technology, Data akan lebih structured, systematic dan mempunyai time stamp yang sangat jelas dan accurate.

Malahan data itu tidak boleh menjadi corrupt dan dimanipulasi sesuka hati. Data di dalam blockchain adalah unreversable dan immutable.

THE END GAME

The end game kepada kami dalam pengembaraan ABCD ini adalah kepada Smart City Development. Vision kami suatu hari nanti juga adalah application dalam teknologi smart city.  Dan pembangunan Smart City adalah berteraskan Data.

Malahan the end game kepada visi besar (ABCD) kami ini adalah kepada Smart Cities Development. Vision kami suatu hari nanti juga adalah untuk memastikan application ABCD ini dalam teknologi pembangunan Smart City.

Dan pembangunan Smart City adalah berteraskan Data. Sama ada pembangunan Smart City melalui Green Field atau Brown Field Approach, iltizam, azam dan visi kami sangat tekad untuk terlibat dalam arena ini satu hari nanti.

Kami telah menyampaikan hasrat dan iltizam ini kepada pelbagai pihak di dalam dan luar negara yang terlibat dengan pembangunan Smart City dan mereka melihat potensi kami melalui framework yang telah kami designed bermula dengan enhancement high tech atau emerging tech ABCD terlebih dahulu. Kami telah mulakan beberapa Feasibility Studies untuk tujuan ini.

KESIMPULAN

Kami tidak bercakap kosong dan terus bergerak ke hadapan tanpa menoleh ke belakang lagi. Movement utama kami sebagai 'kick start' adalah melalui Future of Technology Summit 2019 (penulis adalah Pengarah Project Future of Technology Summit 2019 Kuala Lumpur) yang telah dirancang sejak 5 tahun yang lepas lagi dan kini tahun 2019 telah menjadi kenyataan.

Future of Technology Summit 2019 adalah suatu bentuk ecosystem movement yang melibatkan Business to Business (B2B) Industry dan Business to Government (B2G) Industry yang bukan hanya sekadar event tech biasa-biasa kerana konsep Future of Technology Summit 2019 adalah gabungan pelbagai pillars of high technologies, advanced technologies dan emerging technologies untuk membawa kepakaran, teknologi dan pelaburan (FDIs) dari seluruh dunia ke Malaysia.

Ianya adalah pembentukan 'Platform Leadership' dalam dunia high tech bercirikan global movement berteraskan interaksi dengan kepakaran local.  Insya-Allah ianya semakin hampir dan akan menjadi suatu kenyataan tidak lama lagi bersesuaian dengan Visi 2020 Malaysia sebagai sebuah negara maju.

*Penulis adalah CEO, Blockchain Academy Asia, Co - Founder, Crypto Valley Malaysia dan Co - Founder, Global Association of Blockchain and Cryptocurrency yang terdiri dari keahlian 30 buah negara.

Rujukan websites :

1. Blockchain Academy Asia (BAA)
www.blockchainacademyasia.io

2. Future of Technology Summit 2019 Kuala Lumpur (FTSUMMIT 2019)
www.ftsummit.my

3. Crypto Valley Malaysia Association (CVM)
www.cryptovalley.my

4. Global Association of Blockchain and Cryptocurrency (GABC)
www.gabc.global

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger