Leftenan Zana Drama Askar yang Best!

Saya jarang mengikut perkembangan drama atau filem Melayu. Masa terluang selalunya berlatih taekwondo dengan anak - anak, baca buku, mengajar anak berenang, pegi gym atau main Frisbee dengan anak sulung. Urusan perniagaan memang tak akan pernah selesai namun sebaik mungkin memaksimumkan masa bersama keluarga.

Kebetulan balik rumah setelah setelah tugasan,
isteri menjadikan drama Leftenan Zana ini sebagai tontonan sekeluarga. Mula - mula tak layan sangat tapi akhirnya terjebak juga. Ada perubahan ketara di kalangan pemain industri drama TV di Malaysia.

Selalunya drama stereotaip mengenai kisah cinta anak orang kaya dengan perempuan muda yang cantik. Anak orang kaya selalunya anak Datuk atau Tan Sri tapi terpikat dengan perempuan muda cantik tapi dari keluarga tak kaya.

Anak sulung saya yang kini di sekolah rendah juga minat dengan drama Leftenan Adnan. Sehinggakan mahu jadi askar di masa hadapan. Saya beritahu anak saya, buatlah apa yang dia minat di masa hadapan yang penting jadi anak soleh, insan berguna buat agama, bangsa dan negara.

Namun saya menegaskan kepada anak saya, ilmu agama memahami Al Quran dan kalau boleh jadi hafiz Quran adalah keutamaan saya dan kemudian pergilah ke bidang apa sekali pun. Saya juga bercerita kepada anak saya bahawa arwah moyang laki (atuk saya sebelah ayah) juga adalah bekas askar.

Arwah moyang perempuan (nenek saya sebelah ibu) juga adalah seorang askar dan mungkin darah askar itu mengalir ke anak saya. Berkali-kali dia cakap nak jadi askar. Tapi bila fikir balik budak-budak semuanya nak jadi askar termasuklah saya ketika kanak-kanak dulu.

Tahniah Kepada produksi filem Leftenan Zana. Kalian membuat anjakan paradigma baru dalam Industri Drama di Malaysia. Sekurang-sekurangnya dapatlah kita faham sedikit sebanyak kehidupan para tentera ini dan menghargai jasa mereka menjaga keselamatan dan pertahanan negara.

Kita semua rakyat Malaysia kena support drama ini semoga boleh menang banyak anugerah selepas ini. Lakonan Sheila Rusly, Janna Nick sangat mantap.

P.S:- Kami sekeluarga dulu pernah tinggal di tempat kawasan kondominium yang sama dengan Janna Nick sebelum ni. Selalu tersempak dengan Janna Nick kat lift.

#sembangsantai #dramamelayu #leftenanzana

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger