FITNAH

Fitnah adalah suatu dosa yang besar di sisi agama Islam. Malahan sebarang tuduhan kepada individu dengan tuduhan negatif perlu pembuktian bukan serkap jarang dan hanya mendengar dari pihak ketiga.

Malaysia secara umumnya secara peribadi melalui pemerhatian saya masih di dalam dunia kelas ketiga melalui cara berpolitik, berfikir. Di negara Barat misalnya, pesalah jenayah sekali pun selepas keluar penjara biasanya sudah dianggap bersih, penghidap AIDS masih boleh keluar TV dan mengaku menyesal menghidap AIDS.

Tapi di Malaysia, tanpa sebarang pembuktian mahkamah, tanpa sebarang bukti yang jelas hanya dengan satu text what's app atau posting Facebook oleh satu individu kepada individu yang lain sudah boleh dijadikan hukuman untuk merosakkan imej seseorang.

Saya telah mengembara ke seluruh dunia, membuat presentation academic, Industry solutions meet up dan malahan menjadi keynote event antarabangsa dan rata-rata sahabat-sahabat di luar negara terutama dari Europe, USA sangat terbuka minda terutamanya dalam soal keilmuan apatah lagi melibatkan technology dan sains.

Saya rasa tahun 2019 sudah cukup untuk saya berdiam diri dan mula bertegas menghadapi isu - isu merosakkan imej sebegini kerana ianya akan jadi kesan berangkai.

Tugas yang lebih besar ada di hadapan. Meeting dengan World Bank Group, solutions kepada United Nations SDG, solutions kepada pelbagai agensi kerajaan dalam dan luar negara, kerjasama bersama dengan pelbagai universities luar dan dalam negara sangat penting untuk dihadapi.

Malahan penglibatan saya dalam Future of Technology Summit 2019 akan melibatkan direct access dengan beberapa jemputan kepada Perdana Menteri beberapa buah negara di Europe dan Asia.

Kepada rakan-rakan seperjuangan sekalian kita terus focus 100% kepada gerak kerja yang telah dirangka, dalam masa yang sama kita akan berhadapan face to face (jika perlu legal action akan dipertimbangkan) tanpa takut dan gentar kerana berada di pihak yang benar.

Semoga mereka yang terlibat membuat fitnah bertaubat sebab dalam peperangan dalam perniagaan / industri / akademik /politik ini siapa yang paling benar akan berada dalam posisi kemenangan. Tuduhan tanpa pembuktian yang jelas adalah sangat buruk di sisi agama malahan undang-undang sivil sekalipun.

#fitnah #dosa #besar #slander

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger