PHD bukan penentu segalanya.

Ada banyak lagi kerjasama dengan pelbagai institusi pendidikan dalam dan luar negara berkaitan dengan pembangunan syllabus pendidikan, talent development, advanced tech awareness, dan R&D yang melibatkan blockchain technology projects.

Tetapi sayangnya tidaklah dapat saya berkongsi lagi pengalaman saya dan juga progress gerak kerja dengan kepakaran akademik ini sehinggalah selesai segala process development itu.

Tetapi rupa - rupanya dunia akademik boleh tahan juga politik dan dengki mendengki ini. Makanya media social bukanlah tempat terbaik untuk berkongsi pengalaman positive dan pembangunan talents ini.

Secara jujurnya jika saya ada PHD (Doctor of Philosophy) nanti barulah Prof PHD (Penyakit Hasad Dengki) ini rasanya akan berpuas hati dengan pencapaian orang lain yang dianggap tak setaraf dengan PhD nya.

Dunia akademik memang hebat namun belum tentu dalam dunia blockchain terutamanya PHD sebagai penentu segalanya. Konsep Blockchain Technology adalah konsep multi discipline knowledge. Jika anda hebat dalam computer science 20 tahun dulu ianya dalam dimensi yang berbeza kerana teknologi bergerak begitu pantas.

Sedarlah bahawa dunia blockchain technology bukan dibangunkan melalui kepakaran akademik semata - mata. Majoriti Blockchain Technology development adalah dari industri.

Secara peribadinya saya melihat PHD adalah bersifat specific atau specialise dalam satu research thesis yang sangat mendalam dan bersifat compartmentalise sedangkan knowledge blockchain itu bersifat sangat luas dan multidisciplinary of knowledge.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger