Panel Session European Blockchain Hub

1. Panel session kali ini sangat menarik. Forum kami berkaitan Blockchain in Regulatory.  Perbahasan berkaitan seputar isu-isu regulations berkaitan dunia blockchain dan juga cabaran - cabaran semasa yang melibatkan pihak berkuasa seperti Central Bank, Securities Commission dan Kabinet Kerajaan.

2. Gandingan panelis yang terlibat dari negara - negara Europe, Singapore dan Malaysia.  Soalan-soalan kepada saya melibatkan aspek pengembangan dan pembangunan start ups yang dibangunkan bersama komuniti - komuniti blockchain di Malaysia dan ASEAN.

3. Dengan bangganya saya mengatakan bahawa Malaysia di bawah kerajaan baharu setelah election sangat positive dan supportive dalam pembangunan blockchain dan ecosystem berkaitan.

4. Melalui platform Crypto Valley Malaysia yang berlokasi di Cyberjaya, kita bangunkan ecosystem Blockchain melibatkan government agencies, corporates,  universities dan start ups supaya menjadi satu suara yang kuat mewakili ecosystem Blockchain dalam negara. 

5. Saya juga ditanya mengenai cabaran berhadapan dengan pihak berkuasa. Mudah sahaja, yang penting mematuhi undang-undang dalam masa yang sama bangunkan konsep 3 A iaitu Awareness, Acceptance dan Adoption. 

6. Sebelum blockchain technology menjadi adoption kepada seluruh lapisan masyarakat dan kerajaan,  perlu diadakan program awareness sebanyak mungkin.

7. Saya juga menjelaskan bahawa jika selama ini isu - isu blockchain atau Cryptocurrency adalah berkaitan dengan usaha - usaha untuk monitoring kepada transactions kewangan melibatkan komuniti Cryptocurrency yang selalu disebut media untuk mengelakkan money laundering,  cukai dan sebagainya sahaja.

8. Tapi kita promosikan juga nilai technology blockchain ini boleh digunakan untuk monitor taxation, perbelanjaan kerajaan supaya pihak kerajaan atau Ahli politik terlibat tidak lagi dalam comfort zone sehingga ada yang terlibat dengan salah guna kuasa, rasuah dan sebagainya. Blockchain boleh digunakan untuk E Voting, E Documentation dan E Governance.

#blockchain #ecosystem #futuretechnology #confexhub

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger