Falsafah Pujian dan Kejian saya.

Bagi saya, (mungkin tidak semua) jika seseorang itu takut dipuji dan terima pujian biasanya mereka juga tidak berani atau takut untuk dikritik. Saya berani terima pujian dan saya juga sudi dan tak risau  dikritik.

Saya ucap Alhamdulillah bila dipuji (segala pujian dikembalikan kepada Allah) dan saya ucap Astagfirullah bila dikeji (kerana mungkin saya ada dosa disitu). Simple kan falsafah ni?

P.S :- Namun Rasululullah pernah memesan perlu berhati-hati memberi dan menerima pujian kerana pujian secara langsung mungkin boleh melalaikan seseorang itu. Lebih baik tidak memuji secara langsung dan memuji dengan cara mendoakan kebaikan untuk seseorang itu.

-Effendy The Philosopher-

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger