Usahawan Tahap Global.

Sepanjang Tahun 2015 ini, saya banyak merantau ke seluruh pelusuk ASEAN memberi ceramah, training berkaitan mind-setting keusahawanan/wirausaha. Di Malaysia juga saya membuat pelbagai program-program keusahawanan.

Yang menariknya yang selalu follow up saya di Malaysia adalah mereka di kalangan usahawan yang bukan sebangsa dengan saya.  Yang tambah lagi menarik saya juga dihubungi usahawan-usahawan dari negara lain untuk kerjasama dari negara ASEAN selain Malaysia.

Bertambah-tambah lagi menarik, usahawan dari England, USA, Turkey dan Europe juga approached saya untuk pelbagai kerjasama. Mereka nampak peluang di ASEAN sangat besar dan cukup mewah dan luar biasa potensinya.

Perjanjian Perdagangan yang akan  dimeterai juga nanti bukan setakat TPPA. Masih  ramai di kalangan kita yang tidak tahu bahawa kita juga ada Perjanjian Regional Comprehensive Economic  Partnership (RCEP) yang melibatkan ASEAN+6 Negara seperti Australia, China, India, Japan, South Korea and New Zealand.

Kita juga ada Perjanjian Free Trade Area of the Asia-Pacific (FTAAP) yang lebih besar dari TPPA. ASEAN Economic Community(AEC) juga bermula Disember ini juga akan menjadi sebuah gabungan entiti semua negara ASEAN dengan dasar Free Trade yang hebat juga.

Adakah anda sebagai usahawan yang sedang bertungkus lumus hanya mahu berdiam diri tidak ambil peduli hanya berkokok sebagai juara di kampung sendiri sahaja?

Saya mahu jadi Usahawan Level Global supaya boleh bersaing di Pasaran Terbuka Antarabangsa. Anda juga harus begitu!

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger