Mengelak Meeting Perbualan Kosong.

Soalan sahabat:-

Bagaimanakah mahu mengelakkan sesuatu perjumpaan menjadi sekadar satu perjumpaan kosong dan berterusan menjadi siri perjumpaan kosong?

Jawapan saya:-

"Rome wasn't built in a day."

Pertemuan di antara orang yg "kosong" biasanya akan membuahkan hasil yg "kosong" juga. Orang yang kosong ni kena buat homework dan ada matlamat yang jelas dulu sebelum masuk dalam pertemuan pertama. Pertemuan pertama - contohnya pertemuan yang berkaitan nak bangunkan minda usahawan.

Pilihlah di kalangan orang yg ada "kefahaman" usahawan, yang  praktikal , yang memahami usahawan sebagai "BUSINESS OWNER" atau yg "sealiran sama" mengenai kefahaman tentang konsep kaya, Rasulullah sebagai usahawan, Rasulullah sebagai CEO.

Kalau datang kerana nak belajar tentang kunci kira-kira, akaun, financial planning memang dia akan blur dan pening. Boon Siew Honda, Goh Tong Genting bukan ada SPM pun. Rasulullah sendiri juga adalah "UMMI" tak boleh membaca tapi juga merupakan usahawan dan CEO yang sangat hebat!

Kita bukan nak bincang silibus kat universiti, silibus subjek matematik atau akaun. Kita nak diskusi macam mana nak jadi "BUSINESS OWNER".Kita nak diskusi, how to use  "OPM-Other People Money","OPT-Other People Time", "OPE- Other People Energy" dan " POD- POWER OF DELEGATION".

Kalau terlalu ramai sangat involvement "intelektual usahawan", "pensyarah usahawan" dalam pertemuan pertama tapi nak bincang mengenai penggerak keusahawanan. Hasilnya akan bertekak mengenai konseptual di awangan sahajalah....

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger