Pendapat saya mengenai isu "kontrovesi" , "khilaf" berkaitan agama dan ideologi pemikiran.

Pendapat saya mengenai isu "kontrovesi" , "khilaf" berkaitan agama dan ideologi pemikiran.

Segala isu-isu berkaitan "kontrovesi" atau "khilaf" berkaitan isu agama, ideologi politik atau method dakwah, saya akan mengeluarkan "fatwa hati" saya bahawa saya mengambil pendekatan "moderate" atau  "jalan tengah" yang harmonis untuk "de-confliction" atau "nyah-konflik" (istilah de-confliction ini diajar guru falsafah saya Datuk Jaafar Abdul Rahim).

Isu khilaf berkaitan agama ini saya berdebat dan berbalah secara aktif pada tahun 2001 lagi dengan beberapa pelajar Al-Azhar Mesir, pelajar agama UIA dan Madinah melalui forum-forum agama online sedangkan saya pelajar Diploma Business Study sahaja ketika itu.

Saya juga menggunakan dalil-dalil agama dan nas-nas quran yang ok juga ketika itu untuk berdebat sehingga pening juga pelajar-pelajar agama dan ustaz-ustaz itu untuk membalas.(Ada yang jadi sahabat baik juga akhirnya). 

Kemudian bila sambung belajar Degree Law,  ilmu retorik, logik dan mantik semakin mantap. Ketika saat itu zaman student di faculty law,  saya rasa cukup-cukuplah berdebat isu khilaf agama mahupun ideologi politik kerana saya mahu fokus berjuang dengan gagasan yang lebih besar.

Iaitu gagasan Penyatuan, Perpaduan dan "Ummah Centric".

(Note kaki : Perkataan yang ada label ini "        " bermaksud ianya masih terbuka pendefinisian dan perbincangannya yang mungkin bersifat subjektif kepada sesetengah pihak yang tak sefikrah tapi saya sudah ada definisi saya yang tersendiri yang saya pegang dengan jazamnya.)

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger