Isu Khilaf yang tidak berkesudahan.

Lagi mengenai isu khilaf. Saya meletakkan keadaan "berkecuali"  dari membicarakan soal khilaf ke atas diri saya. Jika ada pihak yang merasakan perbincangan khilaf itu adalah suatu keperluan bagi beliau bincang dan perjuangkan maka teruskan.

Disebabkan saya pengamal falsafah "de-confliction" , dalam soal khilaf berkaitan bidaah misalnya, saya mendengar pendapat yang berbeza dari kedua-dua belah pihak dan kedua-dua belah pihak saya mendengar pendapat secara timbang tara yang adil dari saya.

Perdebatan soal khilaf ini dalam kitab-kitab ulama Islam telah berabad-abad lamanya dibincangkan. Pihak yang berbeza pendapat ini masing-masing  mendatangkan dalil-dalil dan nas-nas quran , hadis yang banyak untuk mempertahankan hujah masing-masing.

Saya telah menetapkan suatu paradigma tersendiri setelah melalui suatu "proses" dalam menghadapi keributan isu khilaf ini. Alhamdulillah Allah memberi saya "ketenangan" atas "kefahaman" yang saya perolehi ini.

Jika ada yang nak mengheret saya dengan perbahasan isu khilaf ini biasanya tidak akan dapat menarik perhatian serius dari saya. Saya hanya akan tersenyum dan terus memberikan doa@pujian kepada beliau supaya beroleh ketenangan dan kebenaran dalam perbahasan khilaf itu dalam masa yang sama saya akan dilihat sebagai simpatisan atas hujahan beliau itu.

Akhirnya saya akan jadi sahabat baik kepada penghujah-penghujah isu khilaf ini...

P.S:- Isu khilaf ini memang dalam segala aspek lapangan ilmu ada khilaf. Khilaf di sini saya maksudkan berkaitan soal khilaf agama berkaitan ibadah, akidah , fiqh dan berkaitannya.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger