IMEJ DAN PERSEPSI.

1. Bertemu dengan sahabat-sahabat yang mula mendaki puncak kejayaan dalam business dan pekerjaan. Bila berbincang semuanya pernah merasai jatuh bangun dalam perniagaan terutama di kalangan yang bermula dari bawah bukan melalui kekayaan warisan.

2. Satu perkara yang saya nampak adalah penonjolan imej dan bagaimana mereka mahu dilihat dari persepsi orang lain dan pandangan 'internal' mereka sendiri.

3. Walau apa sahaja dugaan sekalipun dalam diri mereka percaya bahawa kejayaan itu hampir dan dekat sahaja dengan diri mereka. Mereka bina "PERSEPSI" dalam diri mereka segala usaha yang banyak sekalipun belum dapat hasil  adalah kerana bukan disebabkan mereka gagal.

4. Mereka fikir hanya belum berjaya dan belum bertemu cara terbaik untuk berjaya. Maknanya dari awal 'PERSEPSI KEJAYAAN" itu dibentuk seterusnya berubah menjadi KEYAKINAN untuk berjaya.

5. Setelah berjaya membentuk PERSEPSI KEJAYAAN mereka juga ingin dilihat sebagai orang yang berjaya. Maka dibentuk "IMEJ KEJAYAAN" itu dalam dan luar diri mereka. Cara berpakaian, cara bertutur, cara berjalan.

6. Sebab itu ada kajian pakar perunding imej di luar negara, dalam mengkaji imej 'orang besar' dan 'orang kecil' ini terutama dalam organisasi korporat, mereka mengkaji secara detail sehinggakan kajian mereka mengatakan 'cara berjalan' juga secara umumnya ada berbeza antara pekerja level Bos, CEO, MD dan level kerani, mereka berjawatan rendah.

7. Secara umumnya, apa apa pun bagi saya kejayaan dan kekayaan ini masih lagi bersifat subjektif bergantung kepada individu berdasarkan apa matlamat hidup dan impian mereka.

8. Namun kita kajilah penerimaan kebiasaan melalu persepsi dan imej di kalangan masyarakat ini bagaimana supaya memudahkan laluan perjalanan usaha kita ini terutama mereka di kalangan usahawan.

(Effendy Zulkifly )
Member of Advisory Council,
Global Leadership Institute.
www.gliprograms.org

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger