CADANGAN PENAMBAHBAIKAN KONSTRUKTIF KEPADA TV ALHIJRAH.

1) Sahabat saya orang kuat TV AlHijrah Saudara Azmil Abrar meminta pandangan sahabat-sahabat untuk penambahbaikan TV AlHijrah. Hijrah maksudnya perpindahan. TV AlHijrah sudah ok dan cukup baik tapi kita mahu "Hijrah" atau "Perpindahan" dari yang BAIK kepada yang LEBIH BAIK sehingga menjadi yang TERBAIK. Aamiin InsyaAllah.

2) Bagi saya banyak lagi boleh diperbaiki sekalipun secara incremental atau berdikit dikit sekalipun tidak terlalu radikal. Saya sayang TV AlHijrah kerana TV AlHijrahlah pertama sekali dalam sejarah hidup saya, bawa saya masuk ke TV melalui Rancangan Assalamualaikum sewaktu ketika dulu.

3) Terdapat satu persepsi melalui feedback yang yang saya dapat dari sesetengah pihak ialah bila sebut TV ALHijrah ianya adalah TV untuk orang orang nasyid taste, ulama-ulama dan ustaz. Bagi saya ianya beyond dari itu.

4) Dakwah Rasulullah untuk semua insan. Saya cadangkan slot usahawan level antarabangsa diperbanyakkan.  Setting rancangan assalamualaikum misalnya boleh saja interview ikon ikon popular tanah air sekalipun bukan ustaz ke set Rancangan  Assalamualaikum misalnya.

5) Contents untuk Gen Y perlu  diperbanyakkan dalam pelbagai variasi yang lebih 'hipster'. Contohnya, trending Gen Y yang hidup nomad, backpacker macam sahabat saya Putera Sriwijaya ni sekarang merupakan trending remaja. Beliau mengembara seluruh dunia petik buah, jadi nelayan di New Zealand, naik keretapi dari China ke Rusia misalnya adalah satu inspirasi.

6) Partner business saya Dato Ahmad Zaki Jinlapudin yang merupakan Atlet Strongman Level Antarabangsa boleh diperkenalkan melalui medium TV AlHijrah. Sekarang dah jadi trending anak muda Gen Y nak jadi sado dan gagah perkasa sehingga jubah pun dah ada design slim fit untuk abang-abang sado.

7) Kaitkan juga dengan Rasulullah yang badannya tough, Saidina Ali yang gagah perkasa. Islam hanya ditonjolkan melalui cerminan ustaz yang ajar Fardhu Ain, tausiyah rohani sahaja. Ya itu penting tapi berdakwah ini satu seni. Kehenseman Rasulullah , kegagahan Rasulullah, jiwa  keusahawanan Rasulullah travel oversea dengan Pakcik Baginda ketika muda boleh juga jadi medium dakwah.

8) Ceramah-ceramah ni ok tapi kalau berlebihan dengan style lama budak-budak remaja sukar nak terima. Road show perlu  diperbanyakkan dan bawa ikon dari semua golongan bukan hanya abang-abang nasyid dan ustaz-ustaz sahaja.

9) Manfaatkan artis, strongman, ahli sukan, pemuzik, rockers, designer dan juga usahawan seperti saya (sempat promote diri sendiri). Be inclusive not exclusive.

10) Akhir sekali jemput saya selalu ke konti Rancangam Assalamualaikum selalu-selalu. Tahulah nanti saya nak promote kepada anak muda macam mana. hehe

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger