Formal Presentation on Blockchain Technology to Government Link Company.

Sepanjang Bulan Mac 2017 ini, pelbagai siri pertemuan dan diskusi berkaitan teknologi Blockchain dan Ekosistem FinTech menjadi fokus utama kepada team kami.

Jemputan presentation mengenai Blockchain Technology dan FinTech Ecosystem datang dari pelbagai organisasi mahupun individu samada di peringkat local mahupun antarabangsa. Teknologi Blockchain ini dikatakan 'The Next Big Thing' selepas Teknologi Internet ketika di awal penggunaannya.

Pengalaman paling menarik adalah menghadiri satu meeting yang sangat formal yang sepatutnya berlangsung dalam masa satu jam bertukar menjadi tiga jam. Kami berpeluang membuat presentation khas bagaimana teknologi blockchain dan FinTech boleh membantu menyelesaikan dan menjadi inovasi penambahbaikan organisasi seperti agensi GLC di Melaka ini.

Kehadiran kesemua ahli Board of Directors (Top Management) bersama Team IT mereka memang sangat mengujakan kami.

Antara isi-isi penting diskusi yang dapat saya share di sini berkaitan pembentangan mengenai blockchain kami ialah:-

1. Blockchain adalah teknologi yang menggabungkan segala jenis pangkalan data dan kriptografi untuk bertindak sebagai platform pemindahan pelbagai urusan dengan pantas, selamat dan menjimatkan kos.

2. Teknologi blockchain sebagai alternatif yang lebih ekonomikal dalam pemindahan nilai wang kerana ia tidak memerlukan pihak ketiga sebagai perantara di samping menghapuskan kos tinggi proses penyelarasan semula.

3. Pelbagai objek bernilai boleh ditransaksikan menggunakan platform ini seperti wang, hasil seni dan kontrak. Namun begitu, sehingga kini, hanya mata wang crypto paling kerap menggunakan teknologi terbabit.

4. Selain berfungsi sebagai landasan untuk urusan kewangan seperti pemindahan wang dan pembayaran, blockchain juga dicipta untuk pengurusan pemindahan data yang efektif, pantas , selamat dari manipulasi hacker atau pengubahan info maklumat secara haram yang sering berlaku dalam sistem server biasa.

5. Sektor swasta mahupun kerajaan boleh memanfaatkan teknologi blockchain ini untuk memastikan kecekapan transaksi data kerana tidak berlaku pertindihan maklumat data yang sama.

6. Data Management menggunakan blockchain ini boleh dimanfaatkan untuk menguruskan kepelbagaian rekod dalam berurusan dengan orang ramai seperti maklumat penjagaan kesihatan, pulangan cukai, info vendor contractor atau rekod pemilikan tanah.

7. Organisasi sektor awam yang amat bergantung kepada data dari urusan pentadbiran, perniagaan yang mungkin melibatkan info insurans, info kredit perbankan, data penjagaan kesihatan atau apa sahaja data seperti info alamat rumah sekalipun boleh memanfaatkan teknologi blockchain ini.

8. Blockchain ledger juga boleh menghubungkan databases antara semua department atau jabatan-jabatan kerajaan dan boleh dikongsikan sesama mereka melalui satu sumber yang sama untuk informasi data melibatkan masyarakat mahupun perniagaan.

9. Dengan itu dapat mengelakkan pengulangan carian maklumat, pendafataran sebagai contoh dalam perkhidmatan kesihatan misalnya info pesakit menjadi mudah untuk diuruskan dan data pesakit juga tidak boleh diubah. Manakala dalam industri halal misalnya para peniaga tidak boleh menipu info halal yang tertera di packaging kerana ledger blockchain tidak boleh diubah dan dimanipulasi.

Kesimpulannya.

Alhamdulillah kami berjaya membuat presentation yang betul-betul komprehensif dan sistematik.

'Payment Gateway System' yang dibangunkan syarikat kami yang memanfaatkan teknologi bockchain yang mempunyai pelbagai fungsi inovasi pelbagai pembayaran (melibatkan transaksi multi-digital currencies pertama dari Malaysia ciptaan rakyat Malaysia) dan pengurusan data juga diterima dengan baik hasil dari mesyuarat rasmi ini.

Nantikan berita gembira seterusnya dari kami!

#blockchain #fintech #paymentgateway #smartcontract #corporate

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger