Informal Business Pitching Session.

Petangnya pula diziarahi adik-adik Technopreneur di office saya. Mereka ini diketuai oleh saudara Albark Yunus Batt selaku Co-Founder NGO Jaringan Anak Muda

Bagi saya mudah sahaja. Dalam business perlu ada 4 perkara TIME ini atau salah satu sahaja sudah cukup untuk terlibat dalam dunia keusahawanan. Tapi perlu bergerak dalam team, membuat kolaborasi dan partnership untuk melengkapkan vacuum atau loop holes atau kekurangan yang ada.

Empat perkara TIME itu ialah:-

1. Time
2. Idea
3. Money
4. Energy

Yang paling mahal dan penting ialah IDEA. Yang lain-lain itu akan datang dengan mudahnya jika basic needs IDEA itu sudah ada.

Saya telah bertemu dan membimbing ramai anak-anak muda seperti mereka dalam membentuk entrepreneurial skills, design thinking, creative thinking dan beri motivasi keusahawan kepada anak-anak muda dari seluruh dunia terutama ASEAN yang mempunyai potensi untuk menjadi usahawan berjaya.

Seringkali yang disebut adalah masalah modal, agensi yang patut membantu ambik idea mereka dan copypaste dan masalah birokrasi.

Saya kata kepada mereka, dunia ini luas. Redah sahaja cari investment tanpa berharap pada agensi jika kamu yakin idea kamu ini hebat.

Banyak sebenarnya Venture Capitalists, Angel Investors, Crowfunding Management dalam dan luar negara yang boleh ditemui dan dibentangkan idea business.

Mereka designed satu sistem 'Ticketing Vending Machine' yang sangat bagus dan sistematik dengan apps secara digital solution untuk selesaikan masalah ticketing untuk events management terutamanya untuk sukan bola sepak di stadium.

Lepas bertemu saya, mereka akan bertemu Datuk Vida Qu Puteh dan TMJ JDT untuk jual idea mereka ini. Doakan kejayaan mereka sahabat semua.

Saya rasa berbangga kerana saya orang pertama yang mereka presentasikan idea business hebat  mereka ini. InsyaAllah mereka boleh sukses. Aamiin.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger