Anak Malaysia dan Teknologi Blockchain.

Suatu kebanggaan buat negara kerana kepakaran anak Malaysia dalam Industri Fenomena masa kini dalam bidang Blockchain and FinTech diiktiraf dunia.

Keynote World Blockchain Forum 2017 - Dubai ini merupakan kemuncak himpunan pakar-pakar terbaik seluruh dunia dalam bidang khusus yang berkaitan Financial Technology terutamanya melibatkan Blockchain Technology.

Secara observation personal saya, sebagaimana kelahiran awal teknologi Internet kemudiannya kelahiran Social Media seperti Facebook, applikasi Waze, Whats App, sistem aplikasi pengangkutan awam seperti Uber dan GrabCar ketika awal kelahiran teknologi ini tidak ramai yang sedar potensi mereka malahan ditentang  dan sering dipandang negatif sebelum ini sebagai 'Disruptive Technology' kepada model perniagaan konvensional yang sedia ada.

Contoh terbaik ialah GrabCar@GrabTaxi. Pada awal penubuhan dan operasi GrabTaxi, mereka dipandang sepi sahaja oleh Kerajaan Malaysia.

Pada tahun 2015, GrabTaxi Holdings Pte Ltd (“GrabTaxi” dan dikenali sebagai MyTeksi di Malaysia) mengumumkan penerimaan pembiayaan terbesar yang pernah diperoleh iaitu AS$350 juta (RM1.4 billion) daripada Coatue Management, L.L.C. (“Coatue”), sebuah firma pelaburan Amerika Syarikat

Kini sudah tiba masanya Industri Perniagaan  berasaskan Blockchain Technology akan menjadi tunjang perniagaan digital seluruh dunia.

Saya melihat kepakaran Tuan Arai Bin Ezzra dalam dunia Blockchain telah diiktiraf dunia dan sangat dihargai di luar negara. Bermula tahun 2016 lagi jemputan dari seluruh dunia di London, USA, China, Dubai dalam Internatiobal Events berkaitan Teknologi Blockchain sangat  menghargai kepakaran dan sumbangan beliau dalam pembangunan inovasi berkaitan Teknologi Blockchain ini.

Semoga Kerajaan Malaysia menghargai jasa dan sumbangan kepakaran anak Malaysia ini yang mengharumkan nama Malaysia di seluruh dunia.

Sayang seribu kali sayang jika kepakaran beliau ini jika akhirnya nanti boleh jadi akan lebih dihargai dunia luar kerana polisi dan mentaliti pihak autoriti di negara kita hanya bersikap 'tunggu dan lihat'.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger