Kisah Arwah Atuk Saya.

Gambar arwah atuk masa muda. Bahari Bin Said (1928-2012) . Kisah hidup atuk sedang aku siapkan dalam artikel terbaru aku yang bertajuk, "Kisah aku, atuk dan rakyat marhaen". Aku pernah tinggal di rumah atuk selama 3 tahun ketika zaman bujang dulu-dulu.

Atuk selalu bercerita kisah beliau ketika muda remaja. Ketika kanak-kanak. Keturunan kami dari mana dan banyak lagi kisah hidup yang sungguh manis kenangannya ketika aku bersama beliau. Moyang kepada arwah atuk bernama Raden Mas Ayu.

Orang jawa bangsawan yang berkahwin dengan orang biasa kemudian bawa diri ke Johor/Temasek. Raden Mas Ayu berjiwan rakyat dan sangat cantik..

( Kisah Raden Mas Ayu ada persamaan seperti atuk cerita di sini :-http://www.rudyherman.com/2009/10/raden-mas-lambang-wanita-suci/ ) 

Kemudian zaman remaja atuk yang pernah jadi peon kepada kerani lawyer. Atuk yang suka bermain bola sepak sebagai defender. Ayah atuk seorang kerani lawyer. Atuk juga pernah bawa beca zaman Jepun dan boleh bercakap bahasa Jepun.

Atuk ada cerita tentang kisah Panglima Saleh. Atuk juga pernah menjadi warden penjara di Singapura. Banyak sangat kisah-kisah menarik atuk yang aku tahu melalui beliau. Aku mula terasa sebak bila ingat atuk. Orang biasa tapi mempunyai pengalaman yang cukup luar biasa. Atuk melalui zaman British, Jepun, Komunis dan banyak sungguh dia berkongsi dengan aku.

Atuk suka ketawa dan berjenaka. Atuk sangat suka bersenam, makan jamu dan makanan kesihatan.Suka bersedekah dan suka bagi binatang makan. Atuk sangat peramah dan tinggi budi bahasa. Anak aku lahir saja atuk tengah sakit-sakit datang ziarah my baby di Kuantan awal tahun 2012. Cerita yang lebih detail akan kutulis dalam satu artikel "Memoir atuk 1928-2012"....

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger