Blockchains.my suatu revolusi transaksi kewangan dunia.

Blokckchains.my adalah satu revolusi dalam dunia transaksi kewangan yang melibatkan semua aspek kehidupan. Sesiapa saja di ceruk rantau dunia memerlukan wang dan pertukaran transaksi untuk memenuhi keperluan hidup.

Bagi sang usahawan di peringkat antarabangsa, transaksi kewangan melalui sistem perbankan konvensional selalunya akan melibatkan 'transfer fee' yang agak tinggi. Malahan interbank international transaction melibatkan masa yang lama menjangkau 72 jam / 3 hari.

Malahan beberapa tahun yang lepas, dunia dikejutkan dengan isu security melibatkan organisasi Financial Institution seperti Standard Chartered China yang telah diceroboh hacker melibatkan kerugian 200 juta USD.

Blockchain Technology mempunyai solusi kepada permasalahan tersebut iaitu:-

1. Transaction duration yang lama (transaction hanya dalam beberapa saat sahaja).

2. Transfer fee yang mahal (jimat lebih 70% dari kos transfer fee oleh bank konvensional).

3. Isu security (hampir mustahil untuk kena hack).

Generasi masakini lebih advance kerana mereka memperjuangkan hak transaksi nilai wang adalah hak P2P (peer to peer) yang sepatutnya perlulah 'decentralize' dan tidak dikenakan charge yang mahal.

Sistem perbankan konvensional perlu memikirkan isu ini jika mahu terus kekal relevan di kalangan generasi masakini. Pembangunan FinTech selari dengan kepesatan pembangunan teknologi blockchain haruslah mempunyai hubungan yang harmonis dalam keseluruhan ekosistem kewangan dunia.

Blockchains.my adalah 'Decentralized Digital Wallet yang berada dalam senarai Top 50 Finalists di kalangan ratusan syarikat yang membawa teknologi inovasi dalam SwissInnovation Challenge Asia 2017 yang melibatkan kerjasama penilaian dari pakar-pakar dari kalangan para akademik dan industri dari Switzerland dan Malaysia (UTM).

InsyaAllah. Banyak lagi perkhabaran gembira akan dibawa oleh blockchains.my kepada rakyat Malaysia khasnya dan masyarakat dunia umumnya.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger