Pembinaan Tamadun Bukan Sekadar Fizikal.

Menurut Sarjana Islam dari Algeria, Malek Ben Nabi, sebarang usaha membina tamadun yang tidak berteraskan kerohanian pasti tidak akan berjaya Kalau berjaya sekalipun ianya tidak akan bertahan lama. (A Latif, 1983).

Maksudnya pembinaan tamadun bukan sekadar pembinaan bangunan tinggi, alatan canggih (sophisticated) dan senjata moden tetapi yang lebih penting pembangunan modal INSAN itu sendiri.

Cuba lihat Empayar Amerika yang baru berkuasa tak sampai 100 tahun. Dunia jadi porak peranda dengan pelbagai isu akhlak dalam peperangan, pencemaran, kapitalisme yang menekan rakyat di negara tidak maju.

Segala ubatan kelas ketiga dijual di negara membangun, sisa-sisa toksid dihantar di negara tak maju tapi negara barat serba serbi nak bersih, sistematik dan selamat.

Zaman Empayar Islam yang beribu tahun, setiap negara yang bernaung secara umumnya aman damai, lahirnya tokoh-tokoh agama dan intelektual seperti Ibnu Sina, Khawrizimi, Al Kindi, Ar-Razi dan ramai lagi.

Pembangunan infrastruktur juga tidak mencemarkan alam. Itulah bezanya tamadun yang dibentuk dengan sifat kerohanian dan yang dibentuk dengan akhlak yang celaru dan songsang.

@Kuantan.
-Effendy Al-Ampangi-

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger