Isu DJ radio keterlaluan, ianya sangat memalukan.


Setiap pagi apabila ke tempat kerja apabila memandu kereta menghadapi traffic jam, saya akan membuka siaran radio.

Apa yang saya dengar banyak radio tempatan terlalu syok sendiri dengan DJ nya yang cakap 'engkau', 'aku', gelak ketawa mengilai lelaki perempuan dan ada pula rancangan panggilan hangit menipu menyakitkan hati isteri orang. Kebiasaannya saya akan tukar siaran radio.

Radio Islamik pula bunyi audio seperti tidak berkualiti dan terlalu mengasak dengan ceramah berat-berat sepanjang masa. Islam itu Indah dan kalau boleh Radio Islamik tingkatkan kualiti audio dan pengisian yang lebih dinamik dan moden tapi universal dan lebih memikat generasi muda. Seruan Islam bukan hanya untuk orang baik-baik sahaja, Islam adalah inklusif bukan eksklusif.

Bagi saya radio siaran berbahasa Inggeris lebih berkualiti dan balance. Santai, relaks, tiada ketawa mengilai dan sopan. Lagu yang dipilih berkualiti contoh yang saya puji dan boleh kita dengar ialah Radio Light and Easy .

Radio 24 BERNAMA adalah pilihan terbaik radio berbahasa Melayu yang saya ada balance dengan info berkualiti dan lagu juga ok pilihan DJ.

Sedih memerhati mentaliti orang Melayu Islam yang jadi DJ Radio ini. Adab berbicara budaya Melayu Islam mempunyai kaedahnya, sikap percakapan yang kurang manis adalah tidak sewajarnya anda tunjukkan di khalayak ramai pendengar apatah lagi anda didengari ratusan ribu dan jutaan pendengar bukan begitu caranya.

Tidak perlulah berbicara seperti tahap Ustaz atau Ustazah. Belajarlah dari DJ Radio Light and Easy bagi saya sudah cukup baik dan bersopan.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger