'THINKERS' dalam dunia peperangan perniagaan.

Nasihat yang bagus dari sahabat baik saya merangkap mentor saya dalam Corporate Law, Tuan Lawyer Abdul Syaheed Ismail semalam selepas meeting berkaitan penubuhan beberapa buah syarikat yang mempunyai network dari Turki di office saya di Titiwangsa.

Beliau memetik kata-kata Confucius, "Jika anda dalam peperangan anda harus ada JENERAL PERANG yang hebat dan jika anda dalam perniagaan anda harus bersama dengan THINKERS  yang hebat."

Siapakah "THINKERS" itu wahai sahabat-sahabat usahawan dan ahli perniagaan sekalian?

Enam orang ini anda harus sentiasa dekat, dengar nasihat profesional mereka dan bawa bersama dalam memajukan atau menjalankan perniagaan anda:-

1. Company Secretary
2. Accountant
3. Tax Advisor
4. Lawyer
5. Banker
6. Shariah Advisor.

Mereka inilah yang akan menjadi 'Thinkers' yang akan memajukan perniagaan anda dengan kepakaran yang mereka ada. Dalam masa yang sama anda juga perlu sedikit sebanyak mendalami ilmu-ilmu yang berkaitan dengan thinkers yang saya sebut itu.

Tuan Abdul Syaheed adalah lawyer hebat yang selalu bersama dengan saya ketika susah dan senang dalam bidang perniagaan. Malahan persahabatan kami bermula sejak zaman sekolah dan mula bertemu pertama kali di masjid.

Kami pernah sama-sama bekerja di sebuah Legal Firm terkenal tanah air dan sama-sama sebagai rakan kongsi  perniagaan yang menggerakkan Legal Firm ASICOLEGAL yang ditubuhkan oleh beliau sewaktu ketika dahulu.

Diskusi kami berkaitan isu-isu penubuhan syarikat yang mempunyai shareholder orang luar negara, isu-isu imigresen, taxation, branding, trademark, Intellectual Property dan Corporate Governance yang menjurus ke arah perniagaan berkaitan Tourism, Food&Beverages, Education dan Housekeeping Services.

P.S:- Jika ada sahabat-sahabat dalam bidang yang saya sebut di atas saya nak berkenalan dan nak menuntut ilmu mendalami cabaran dan peluang dalam industri tersebut.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger