Futuristic Innovation, High Tech dan Mentaliti Rakyat Negara Maju

Dalam wishlist saya sejak dari dulu lagi ialah bertemu Elon Musk.Elon Musk ini antara tokoh Future Tech yang ingin saya ketemu. Elon Musk ini sanggup mempertaruhkan keseluruhan asset yang dia ada untuk mempertahankan Tesla Motors yang dikecam hebat pada awalnya.

Tesla Motors ni pengeluar Electric Car paling powerful di dunia sekarang ini. Teknologi cutting edge, breaktrough high tech tak semua orang boleh terima. Rejection itu biasa, namun kajian dan perlaksanaan high tech dengan sokong R&D sangat penting.

Sebab itu negara seperti USA, China, German, Korea, Japan dan Russia apabila melibatkan R&D high tech mereka akan sanggup  berhabisan dan menjadi antara budget belanjawan tertinggi negara. 

Berbalik kepada Elon Musk. Akhirnya beliau berjaya convinced Obama untuk support projek Teslar Motors beliau dengan billions USD punya budget. Ramai yang kritik Obama atas keputusan itu. Namun akhirnya Elon Musk buktikan Tesla Motors berjaya.

Projek Space X juga berjaya dan satu-satunya syarikat swasta di dunia yang self funded untuk teknologi angkasa. Teknologi angkasa ni sangat mahal dan hanya budget melalui negara sahaja boleh support.

Tapi Elon Musk buktikan individu dan swasta juga mampu laksanakan projek aeroangkasa. Beliau membayangkan tak lama lagi perlancongan angkasa akan jadi industri commercial tak lama lagi. Beliau juga membuat research mendalam kemungkinan kemungkinan yang ada untuk manusia tinggal di Planet Marikh

Bagi Elon Musk. Kekayaan yang dia miliki adalah untuk dikembalikan kembali kepada sumbangan inovasi dan teknologi. Ianya bukan lagi soal kekayaan untuk diri sendiri atau syarikat semata-mata dan dia sanggup bankrup ambil segala risiko gila mempertahankan idealisme Futuristic Innovation beliau.

Dia bercerai berai  dua kali dengan isteri - isteri beliau pun mungkin disebabkan kegilaan dia dan terlalu komited pada kerja-kerja beliau pada high tech dan innovation ini.

Kesimpulannya.

Di negara kita, negara so called negara Islam ini. Persoalan fiqh ribuan tahun lepas soal remeh temeh boleh jadi isu nasional dan bertikam leher sesama umat Islam. Isu Islam aku Islam betul dan Islan engkau Islam salah sering kedengaran seolah-olah syurga dan neraka di tangan mereka.

Kita juga pengguna dan pembeli tegar produk orang luar dan terlalu bergantung kepada kerajaan untuk memulakan apa sahaja perkara dalam kehidupan terutama bidang  ekonomi apatah lagi teknologi inovasi.

Kita kurang membangunkan simposium, wacana, konvensyen atau persidangan antarabangsa berkaitan High Tech, Innovasi dan pemikiran R&D untuk teknologi. Ianya tidak menjadi budaya kita. Jika ingin jadi negara maju, inilah jawapannya yang perlu kita budayakan iaitu teknologi, inovasi dan budaya ilmu.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger