Apabila IPO bertemu ICO dan Alex Tapscott yang saya kenali.

Saya sertakan sekali link artikel yang cukup menarik dari Coindesk berkaitan sinergi antara dunia konvensional (IPO) apabila bertemu dengan dunia disruptive ecosystem (ICO) yang menjadi trending sedunia masa kini. Artikel dari Coindesk ini menceritakan vision Alex Tapscott yang merupakan penasihat kepada World  Economic Forum (WEF) berkaitan dunia Blockchain. Buku penulisan beliau bertajuk "Blockchain Revolution" tercetak 15 juta salinan dan diterjemahkan kepada lebih 10 bahasa dan negara di seluruh dunia.

Untuk mendapatkan beliau sebagai keynote speaker haruslah disediakan honororium sebanyak USD50,000 hingga USD100,000 per hour! Ayah beliau adalah Don Tapscott penulis buku dan pakar ekonomi terkenal dunia yang menulis buku "Wikinomic" dan ikon legenda yang mencipta istilah Gen X, Gen Y, Gen Z untuk kategori generasi-generasi yang ada di dunia masakini. Dan yang paling menarik saya berpeluang bertemu, berbual, mendengar buah pemikiran kedua-duanya ayah (di Acara Global Economic Summit 2015@KLCC) dan anak (LendIt Event 2017 @ Shanghai) yang merupakan events world class level yang sangat eksklusif !

Di Shanghai, China pertemuan saya dan Tuan Arai Bin Ezzra dengan Alex Tapscott adalah secara personal dan private meeting yang mengambil masa hampir satu jam bersama beliau memfokuskan kepada perkembangan blockchain dan ICO di seluruh dunia dan bersama tuan Arai Bin Ezzra kami memperkenalkan teknologi blockchain payment gateway dari Malaysia kepada beliau. Saya akan ceritakan nanti lebih lanjut pengalaman menarik berkaitan pertemuan yang sangat powerful dan penuh sejarah dengan Alex Tapscott ini nanti.

Berbalik kepada artikel Coindesk ini, Alex Tapscott yang merupakan ikon blockchain dunia yang mempunyai background undang-undang (beliau bukan programmer atau pakar IT/Coding) seperti saya melihat dengan penuh yakin bahawa sinergi antara dua dunia IPO dan ICO ini perlu digabungkan dan dimulakan dengan pendekatan konvensional iaitu penyenaraian di Bursa saham Canada. Secara peribadi beliau ingin melihat negara kelahiran beliau Canada sebagai negara yang advance untuk inisiatif ini (mungkin jiwa nasionalisme yang kuat demi tanahair beliau dan Canada juga adalah negara maju).

Beliau membawa inisiatif Nextblock Global yang dibangunkan beliau yang mengumpulkan pemain-pemain utama dunia dalam dunia Digital Assets termasuk ICOs menurut beliau mempunyai pertumbuhan ekonomi (Market Cap) 750% sejak 12 bulan yang lepas sehingga sekarang. Menurut CoinDesk data, blockchain projects telah mengumpulkan dana USD1.5 billion melalui ICOs sepanjang July, termasuk USD500 million sepanjang 30 hari yang lepas sehingga hari ini.

Nextblock Global yang diasaskan beliau mengumpulkan portfolio organisasi-organisasi yang terlibat dengan blockchain ecosystem yang mempunyai kekuatan pembangunan ICO yang hebat seperti Augur, Golem, Humaniq, ZCash, KIK dan banyak lagi. Vision Alex Tapscott jelas iaitu membuat 'bridge' antara dua dunia konvensional dan disruptive melalui penyenaraian "Toronto Stock Exchange" Canada organisasi beliau iaitu Nextblock Global. Ini bertujuan supaya dunia ICO tidak lagi kelihatan seperti movement underground dan beliau melihat ini adalah langkah terbaik untuk membentuk "indirect awareness".

Saya membaca hampir keseluruhan buku-buku tulisan ayah beliau (Don Tapscott) dan buku beliau. Saya melihat Alex Tapscott sedang meletakkan diri beliau sebagai "Pembangun Pool of investors" terulung dalam dunia ICO dengan membangunkan awareness di kalangan investors konvensional melalui penjualan token ICO sebagai suatu yang diterima oleh segenap lapisan masyarakat.

Sangat menghargai peluang bertemu beliau melalui kepercayaan yang diberikan oleh Tuan Azrai Ezzra yang merupakan anak Malaysia yang sedang mencipta nama dalam dunia Crypto dan ICO dari dunia ASEAN. Alex Tapscott juga menghargai kekuatan pembangunan teknologi blockchain yang dibangunkan Tuan Arai Bin Ezzra melalui aplikasi Blockchains.My.

Saya kongsikan di sini visi Alex Tapscott apabila ditanya mengapa mahu menggabungkan dua dunia yang berbeza ini iaitu ICO dan IPO?

""If we're going to be successful in migrating all traditional assets – bonds, interest royalties, deeds, titles, etc – into digital assets that are built on top of blockchain technology, then we’re going to have to interact closely with the people who lead in that field today, lead in the traditional world today."

Elakkan konflik dan mari kita berkolaborasi. Dunia ICO masih kecil dan kebanyakkannya 'unregulated' berbanding dunia konvensional IPO yang sangat gah dan sangat hebat buat masa ini. Saya bersetuju 100% dengan visi beliau!

P.S:- Saya bertemu Alex Tapscott di Shanghai, China pada July 15-16 yang lepas di LendIt Event yang merupakan Event Fintech terbesar di dunia yang meletakkan blockchain antara skop utama perbincangan.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger