Cuti Chinese New Year, Self Evaluation dan Tokoh-Tokoh Billionaires Dunia!


Cuti Chinese New Year ini saya ambil kesempatan untuk self evaluation dan perkemaskan kembali jadual harian, mingguan, bulanan dan tahunan saya supaya lebih efektif dan sistematis.

Saya mulakan dengan membaca pelbagai jurnal dari Oxford Islamic Studies Online dan subcribe beberapa makalah yang berkualiti mengenai ilmu-ilmu Islam sebagai tonggak jati diri. Kemudian saya mengembara dalam bidang perniagaan yang saya minati dengan mengikuti pelbagai lecture dari Harvard Business School.

Saya juga melihat dan menghayati review berkenaan tokoh-tokoh Billionaires seluruh dunia melalui Siri Dokumentari Bloomberg Business.  Antara tokoh-tokoh yang saya kaji pola pemikiran mereka adalah seperti Mark Cuban dengan sejarah hebat beliau dengan Yahoo dan kepakaran beliau sebagai trendsetter dalam segala lapangan perniagaan yang beliau ceburi.

Juga mengkaji pemikiran Elon Musk seorang Billioanires USD pengasas Pay Pal yang telah mengubah transaction kewangan seluruh dunia menjadi satu revolusi yang sangat pantas. Asas pemikiran perniagaan beliau bukan atas rasa ingin kaya dan terus kaya semata-mata untutk diri dan syarikat tetapi dengan nilai " Cutting Edge Innovation" dan "Break Through High Tech".

Elon Musk sangat terkenal dan dikagumi oleh masyarakat dunia dengan Electric Car Tesla, research berkaitan Space Exploration dengan kos yang lebih murah dan sebagai satu bentuk 'percutian ke angkasa' melalui Projek Space-X dan research transportation paling pantas dunia lebih pantas dari kapal terbang dengan Hyperloop.

Beliau sanggup berhabisan dan bankrup ketika ingin membangunkan teknologi kereta elektrik yang pada mulanya tidak diyakini para pelabur kerana teknologi ' Future High Tech' biasanya dianggap tiada track record dan tidak praktikal. Mengkaji juga pemikiran Jack Ma dengan Ali Baba yang juga sebelum benar-benar berjaya telah ditolak dan tidak diberi kepercayaan dan penghargaan pada mulanya.

Tokoh Billionaire Islam yang saya kaji pula adalah Fethullah Gulen berasal dari Turki dengan kekayaan yang dinilaikan hampir 50 Billion USD dengan networking dewan-dewan perniagaan seluruh dunia dan pengembangan pusat-pusat pendidikan melalui Sekolah dan Universiti yang mencecah lebih 1000 buah di seluruh dunia.

Fethullah Gulen juga banyak membuat dialog agama yang sangat harmonis dengan komuniti Jews, Christian, juga pelbagai dialog keamanan dan menulis berpuluh buku yang diterjemahkan kepada berpuluh bahasa di seluruh dunia.

Kejayaan mereka ini terbangun dengan "proses panjang" yang bukan calang-calang dan penuh cabaran dan rejection. Mereka ini terdiri dari kalangan 'Game Changers' dan 'Risk Takers'.

Cukup mengujakan dan memberi inspirasi kepada saya. Semoga tokoh-tokoh ini semua boleh datang ke Malaysia dan moga ada di kalangan generasi muda rakyat Malaysia juga boleh mengikuti jejak langkah mereka dan menjadi tokoh inspirasi di tahap dunia!

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger