Kisah bakat. Part 1.



Kisah Bakat : Part 1.

Sangat tepat , sangat tepat , sangat tepat x 1000 apa yang disebut oleh Saiful Nang ini berkaitan dengan sistem pendidikan kita ini.

Saya cuma nak tambah sedikit berkaitan diri saya di zaman waktu sekolah dulu, juga sikap segelintir pensyarah dan sistem Universiti di negara kita dan pengalaman saya interview lepasan graduan universiti yang minta kerja di syarikat saya.

Ketika di sekolah rendah seawal darjah 2 lagi saya sudah pandai berniaga jadi Usahawan. Saya pandai lukis transformer atas kertas kosong dan jual 20 sen sekeping. Cikgu rampas lukisan seni saya dan dua bakat telah terhapus.1 bakat berniaga, satu bakat melukis hilang dan lenyap.

Darjah 4 sebelum cikgu masuk kelas saya buat event lawan pemadam. Juara akan dapat semua pemadam. Cikgu sebat dan tangkap kami main pemadam. Satu lagi bakat event management hilang.

Darjah 5 pula saya jual kad nama yang ada gambar kartun, dan pemandangan . Jual 5 set dapat satu set free, saya tempah dari Penang dan saya success dengan business ni sejak seawal darjah 5 lagi. Cikgu dapat tahu, cikgu rampas dan lenyap lagi satu bakat bisnes...

Bersambung...

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger