Peluang Perniagaan Usahawan Rambang Mata!

Peluang Perniagaan Usahawan Rambang Mata! "Business opportunities are like buses, there’s always another one coming." – Richard Branson. HURAIAN:- Apa yang saya faham, dari aspek peluang yang terlalu banyak ianya boleh jadi masalah kepada usahawan yang sangat kreatif dan banyak idea. Segala benda yang dipandang kanan, kiri, atas dan bawah, usahawan kreatif itu nampak boleh dibuat duit. Itulah yang berlaku kepada diri saya ketika mula-mula menceburi bidang perniagaan. Kita mengharap dengan mencuba banyak peluang perniagaan, buat deals dengan pelbagai orang bisnes yang berbeza nature perniagaan , akhirnya salah satu atau semua akan meletup dengan untung yang besar. Namun kita akhirnya mula merasa "letih", "lesu". "lemah" sebab untuk melaksanakan semua peluang bisnes itu perlukan meeting yang banyak makan masa, banyak pakai duit untuk bergerak tapi bisnes tak jalan-jalan lagi apatah lagi nak untung kerana kita telah rambang mata. Namun akhirnya saya berpegang kepada nasihat seorang Mentor Jutawan saya, "Bagi sukses dan kaya bisnes yang pertama dulu atau jayakan satu bisnes dulu dan baru invest kepada peluang bisnes yang lain." Kita mengharapkan partner bisnes kita jadi funder kita, sedangkan dalam masa yang sama dia juga harapkan kita datangkan duit cash untung sesegera mungkin dalam perniagaan yang telah dimulakan. Bagi saya, bisnes yang bagus untuk beginner tidak perlulah berhutang dan bergolok gadai kepada bank/along/ceti. Mulakan dengan trading, komisyen base dan modal yang kecil dulu. Semoga sahabat-sahabat usahawan saya teruskan usaha sehingga berjaya dan jangan putus asa. Jangan rambang mata dan pastikan setelah "window shopping" pelbagai bisnes, buat research yang mendalam dan kemudian pilih satu dulu bisnes yang perlu fokus dan dilaksanakan sehingga berjaya! Saya doakan anda semua berjaya!Amin Ya Robbal Alamin.. #usahawan #perniagaan #peluang #kejayaan #fokus

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger