Agamawan dan Haiwan suatu parody...



Agamawan dan Haiwan suatu parody...

Hidup kita ini memang tidak dapat lari dari noda dan dosa. Ya , bagi mereka yang hidup penuh dengan sinar cahaya keagamaan dari kecil sampai dewasa. Moyangnya agamawan, ayahnya agamawan, dirinya juga agamawan, suaminya juga agamawan, dan anaknya dididik menjadi agamawan. Bekerja di Institusi atau Organisasi yang penuh dengan agamawan. Alangkah bahagianya dan amannya kehidupan itu.

Tapi...

Ada satu sudut dan sisi sosok insan-insan yang terabai dari agamawan-agamawan ini. Dibesarkan di lorong dadah dan maksiat, atuknya tidak kenal siapa, ibunya tidak mampu mendidiknya menjadi agamawan, bapanya adalah haiwan. Akhirnya bekerja di Institusi atau Organisasi yang dituduh melahirkan banyak haiwan.

Dua kasta di sini...

Allah Maha Mengetahui hakikat hati-hati insannya yang perlukan Kasih dan Rahmat-Nya. Rasulullah sendiri dibesarkan dalam masyarakat yang penuh sifat haiwan. Rasulullah sendiri menyayangi masyarakat sekelilingnya yang berperangai haiwan. Dibimbingnya para sahabat baginda yang dulunya bersifat haiwan akhirnya menjadi agamawan hebat sepanjang zaman.

Tapi kita...

Tidak mengikut Sunnah Baginda. Kita mempunyai rasa hati yang penuh "haiwan" di sebalik rupa luaran yang kelihatan seperti agamawan. Menghukumi sana sini seolah-olah kitalah Raja di dalam Rimba Keilmuan dan Keagamaan. Sesungguhnya Iblis itu dulu adalah ilmuan hebat di kalangan malaikat di syurgawi. Dek ego dan riyak, akhirnya disumpah seranah sepanjang zaman...

#spiritual #agama #hukum #insan #rasulullah

-Effendy yang banyak belajar dari haiwan dan Agamawan-

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger