Mind setting startup ,pembentukan usahawan sosial dan events oriented mentality.

Saya melihat mind setting startup, pembentukan usahawan sosial muda menjadi trending yang sangat aktif dan popular masa kini di Malaysia. Pendekatan banyak agensi kerajaan dengan niat yang positif untuk membantu usahawan-usahawan muda dan baru dengan menawarkan pelbagai pembiayaan kewangan. Saya pula melihat methods pembentukan usahawan ini perlulah menekankan aspek berdasarkan keperluan dan "profiling" asnaf itu sendiri.

Pembasmian kemiskinan melalui program kemiskinan asnaf zakat juga harus dipertingkatkan. Isu poverty / kemiskinan ini tidak pernah susut malahan bertambah sejajar dengan pertambahan dan kenaikan harga minyak, barang keperluan. Program startup yang kelihatan mewah dan terlalu banyak bersifat motivasi semata-mata bagus, tapi tak perlu terlalu banyak sehingga ianya jadi "events oriented". Yang untung nanti hanya "events organizer".

Yang penting dapatkan profiling asnaf, usahawan dan berikan solution based sampai ke tahap boleh monitoring apakah result dari program-program keusahawanan yang dijalankan. Database penting untuk menilai apakah hasil penyertaan peserta di program-program "pembangunan usahawan" yang dijalankan oleh agensi-agensi kerajaan.

Database usahawan wannabe ini penting sebab rata-rata agensi pembangunan usahawan yang terlibat kurang beri perhatian kepada database profiling ini kerana akhirnya KPI mereka adalah berdasarkan berapa banyak yang hadir ke program usahawan mereka bukan kepada nilaian berapa ramai yang berjaya jadi usahawan yang berjaya melalui program pembangunan usahawan mereka.

#usahawansosial #socialentrepreneurship #komunikasi #komunikasiimpak #effendy

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger