Diskusi Hujung Minggu (DHM) mengenai buku dan intelektual di rumah Pendita Jaafar.

Malam minggu kali ini saya habiskan dengan mentor saya berbicara soal intelektualisme, ekonomi dan buku terkini. Saya dinasihatkan oleh Pendita Jaafar terus konsisten dengan research berkaitan Social Entrepreneurship sedalam dan seteliti mungkin sebagai core study saya untuk tahap PHD satu hari nanti. Amin.

Saya berkongsi dengan beliau mengenai pola berfikir secara "futuristic problem solving base" dengan menggunakan permis pemikiran entrepreneur yang perlu sentiasa mencari dan membahas solusi dan idea inovasi dalam penghasilan produk dan servis yang selesaikan masalah pengguna. Kami diskusi juga dengan isu penarafan dan kualiti universiti di Malaysia, cara berfikir para academicians, pensyarah, professors di university di Malaysia dan dibandingkan dengan intelektual di luar negara.

Pemerintah negara juga harus "berfuturistik" berfikir masalah dan kesusahan rakyat yang mendatang sebagai contoh isu bencana alam, banjir, food security, global warming, kos hidup dan peningkatan taraf hidup rakyat. Pendita Jaafar telah memberi saya konsep research methodology yang bagus dalam pemikiran futuristic problem solving dengan 3 aspek iaitu:-

1.Visibility Study
2.Forecasting Study
3.Numerical Counting Study.

Pendita Jaafar seperti biasa memberikan saya 'prescription kesihatan' intelek kepada saya dalam bentuk buku-buku yang harus dibaca iaitu:-

1. How Professors Think by Michele Lamont.
2. Data-Ism by Steve Lohr.
3. Banker to the poor by Muhammad Yunus.
4. The Great American University by Jonathan R Cole.
5. The Philosophy of Expertise by Evan Selinger.
6. Social Theory and Modern Sociology by Anthonny Giddens.
7. The Go-To Expert by John Baker.

Idea dan konsep hanyalah stage awal yang perlukan percapahan minda yang bersifat inklusif bukan eksklusif. InsyaAllah saya akan terus mengkaji, memahami, menulis, berdialog untuk menjadikan INTIPATI SOCIAL ENTREPRENEURSHIP sebagai vehicle untuk membantu masyarakat dan rakyat terutamanya golongan duafa, miskin dan fakir ini untuk bangkit dan tidak putus asa dengan kehidupan.

‪#‎diskusihujungminggu‬ ‪#‎buku‬ ‪#‎intelektual‬ ‪#‎idealist‬ ‪#‎socialentrepreneurship‬ ‪#‎usahawansosial‬

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger