Terimbau Kenangan Lalu.

Terimbau kenangan lalu.

Perniagaan ini suatu peperangan. Peperangan itu suatu muslihat. Dalam muslihat ada pelbagai strategi dan tactics. Sukarnya mencari kawan yang setia jika anda mengalami kesusahan. Dan jika anda ada kawan yang setia ketika susah jangan lupakan dia ketika anda senang.

Dulu ketika mula-mula berniaga 10 tahun yang lepas. Saya mengalami cabaran besar terutama pada tahun 2008 zaman krisis kewangan dan economy seluruh dunia . Business bermasalah semua orang menganggap kita ini hina dan tak berguna. Semua teman hilang dan jauhkan diri .

Saya berniaga macam-macam dan bekerja macam- macam. Jadi pak guard, jual kertas A4 sebagai Sales Executive.Jual vacuum cleaner hydro jenama mahal. Jual pelbagai produk ubat dan kopi MLM(lebih 4 companies termasuklah jadi speaker), jual hutang personal dan housing(kerja bank).

Kerja KFC, jadi mc orang kahwin, jadi macai orang besar jutawan, belikan makanan arnab, hantar anak dia ke sekolah. Hantar notis saman orang(legal firm). Macam-macam kerja dibuat cuma tak sampai hati jual diri je.

Warna-warni kehidupan ini. Jadi apabila kita telah senang kita akan teringat kisah lama itu dan kita tersenyum sendiri. Namun, peringkat seterusnya kita akan terus diuji. Kita dipandang tidak setaraf usahawan lain, kita dipandang sebagai tidak credential kerana tidak buat bisnes juta-juta.

Move on sahaja sahabat-sahabat entrepreneurs sekalian. Itu adalah ujian dari Tuhan untuk kita sentiasa Ingati-Nya berdoa dan lebih dekat dengan family dan insan yang sentiasa percaya diri kita.

Dan perasaan paling WIN sekali orang yang dulu hina kita, cemuh kita , pandang hina kita, dialah yang akan tersengih-sengih, malu-malu kucing bila bersua muka dengan kita. Semua orang mahu mendekati dan claim mereka sentiasa support dari belakang tabir.

Dulu, saya apabila melihat orang pangkat besar ni rasa kagum sangat. Tapi tidak lagi begitu sekarang, kerna satu hari nanti kita tahu dengan keyakinan atas impian kita dan network yang kita ada, kita juga bisa jadi lebih baik atau setaraf orang besar itu.

Nilai diri kita adalah dapat dilihat berdasarkan apa impian dan target kita di  masa hadapan. Bayangkan sepanjang masa di mata kita impian itu. Dengan doa, usaha dan berada dalam " jaringan" yang betul...

ANDA PASTI BERJAYA!

P.S:- Pagi ini banyak celoteh kerana tak sabar tunggu hari esok muncul. Ada 'rezeki besar' Allah nak bagi. InsyaAllah. Aamiin.

0 comments:

Post a Comment

 

From Helpless to Helpful... Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger